Антикорупційний потенціал ОМС: чому він важливий для відбудови і як його підсилити?
Антикорупційний потенціал ОМС: чому він важливий для відбудови і як його підсилити?

Дата: 26.12.2024

Автор: Олександра Койдель, зовнішня експертка Програми "U-LEAD з Європою"

Фото: "Depositphotos"

Довгострокове відновлення України потребує не лише ефективного управління коштами, а й збереження демократії. Хоча ризик місцевої корупції під час відбудови існує, боротися з нею варто не через централізацію влади, а через посилення антикорупційного потенціалу органів місцевого самоврядування – їхньої прозорості, внутрішніх процесів та співпраці з громадою.

Майбутнє України залежить не тільки від своєчасної військової підтримки та дієвих безпекових гарантій заради справедливого та сталого миру, а й від ефективності і справедливості процесу відновлення і відбудови. Велика частина цього процесу відбуватиметься в саме громадах, зважаючи на значні пошкодження цивільної інфраструктури внаслідок російських ударів. Органи місцевого самоврядування (ОМС), що вже проявили себе важливим компонентом суспільної стійкості в Україні, є важливими учасниками цього процесу.[i]

Корупція може спотворювати якість і швидкість місцевого відновлення, про що свідчать вже відомі випадки можливого розкрадання в контрактах як на рівні громад, так і на рівні обласних військових адміністрацій (ОВА).[ii] І це попри те, що загалом менше мешканців зіштовхнулися із корупцією під час надання місцевих публічних послуг у 2024-му році, ніж до повномасштабного вторгнення Росії.[iii]

Випадки місцевої корупції мають стати приводом до посилення антикорупційного потенціалу ОМС в інтересах збереження демократичного врядування

Реагуючи на місцеву корупцію, центральні органи виконавчої влади та законодавець схильні підсилювати централізацію влади. Це часто обґрунтовується спроможністю саме виконавчої вертикалі до узгоджених управлінських дій,[iv] що мало би сприяти суворішому контролю та чіткішим процесам. Наприклад, автори законопроєкту № 5655 використовували аргументи боротьби з корупцією при видачі дозвільної документації на будівництво в громадах, щоб фактично позбавити їх містопланувальних повноважень всупереч Конституції та Закону України про місцеве самоврядування (Про місцеве самоврядування... | від 21.05.1997 № 280/97-ВР). Однак, з огляду на історію зловживання антикорупційними заходами для концентрації влади в Україні до Революції Гідності,[v] така централізація може посилити авторитарні тенденції, які важче долати під час війни. Більше того, міжнародний досвід з відновлення за підтримки донорів показує, що позбавлення місцевої влади повноважень в ім’я ефективності насправді підриває процес державотворення, тому що підриває підзвітність на місцях.[vi]

Тому антикорупційні заходи під час відновлення мають враховувати ціль розбудови демократичної держави в Україні, а отже, визнавати ОМС як ключових акторів через їхню підзвітність громадам. Відповідно, антикорупційні заходи мають бути децентралізованими, враховуючи можливості та обмеження антикорупційного потенціалу ОМС. Важливо, щоби такі заходи оцінювались з урахуванням їхнього впливу на баланс повноважень у системі багаторівневого управління в Україні.

Досвід та стимули ОМС до запобігання корупції: ефект субсидіарності

В самих ОМС є вже досвід впровадження антикорупційних запобіжників, особливо, прозорості.[vii] Причому і до, і під час повномасштабного вторгнення і до того ж в досить чутливих сферах на кшталт управління землею та нерухомістю у власності громади. Крім того, досвід ОМС вказує на здатність до інновацій – запровадження геоінформаційних систем, порталів відкритих даних, поступ у розширенні можливостей залучення мешканців до прийняття рішень через інструменти відкритого врядування, а також застосування Prozorro та Prozorro.Sale. Також деякі ОМС мають власні дієві внутрішні аудити та відділи контролю якості, проєктні офіси та вже навчилися ефективно використовувати інструмент аналізу корупційних ризиків та уповноважених підрозділів (осіб) з питань запобігання та виявлення корупції.

Хоча ОМС мають суттєві прогалини в спроможності запроваджувати і використовувати антикорупційні запобіжники, багато з них вирішують ці проблеми – і це зазвичай мало залежить від розміру громади чи наближеності до фронту. Радше, ОМС, завдяки реалізації принципу субсидіарності після реформи децентралізації, мають раціональні стимули до покращення якості врядування:

  • По-перше, зважаючи на відповідальність за надання соціальних послуг і пошук ресурсів для відновлення, ОМС мають стимул до прозорості і підзвітності, щоб продемонструвати свою надійність як отримувачі допомоги і інвестицій від донорів чи бізнесу.
  • По-друге, особливо в малих громадах з активними мешканцями, місцева влада чутлива навіть до чуток про корупцію, а також більш схильна відчувати приналежність до громади. Врешті, представники влади часто користуються тими ж послугами, що і інші мешканці і відчувають приналежність до громади.

Три напрямки для посилення антикорупційного потенціалу ОМС

На основі дослідження, проведеного для Антикорупційного ресурсного центру U4 при Інституті ім. Крістіана Мікельсена (CMI, Норвегія), можна виділити три напрямки для посилення антикорупційного потенціалу ОМС:

  1. Підвищувати прозорість щодо діяльності, майна та прийняття рішень ОМС.

Бути прозорими – означає демонструвати те, що цій громаді і цьому ОМС донор чи інвестор можуть довіряти. А довіра – це складова співпраці не менше важлива, ніж економічні чи гуманітарні мотиви інвестора чи донора, відповідно. Багато громад вже це знають з практики, тому звітують про отриману допомогу, створюють публічні інвестиційні паспорти тощо. Подальші зусилля мають бути спрямовані на вирішення проблем із прозорістю в управлінні комунальним майном, проведенні закупівель і наданні житла, щоб забезпечити можливість мешканцям не тільки знати про можливі рішення, а і завчасно втрутитися в процес прийняття рішень ще до їх ухвалення. Це стосується, наприклад, публікації порядків денних засідань місцевих рад, включно з детальною інформацією по земельних питаннях.

  1. Зміцнювати здатність ОМС виявляти та усувати слабкі місця у власній структурі та адміністративних процесах.

Хоча антикорупційні запобіжники, які впливають на зовнішню оцінку, такі як прозорість, повинні залишатися в центрі уваги, ресурси та експертиза також потрібні для підтримки інституційного розвитку ОМС на засадах доброчесності. Це переосмислення внутрішніх, майже невидимих ззовні процесів, наприклад, розробка внутрішніх закупівельних стандартів, реорганізація департаментів для усунення дублювання чи прогалин в функціях, запровадження контролю якості чи оцінка корупційних ризиків (ОКР). Такі заходи зрідка стають пріоритетними для ОМС через обмеженість ресурсів і значну вартість інституційних змін.

Для налаштування внутрішніх антикорупційних запобіжників, ОМС варто співпрацювати з НАЗК, яке пропонує інструменти для оцінки корупційних ризиків, навчання з питань захисту викривачів, декларування активів і політики запобігання конфлікту інтересів. Міжнародні партнери можуть наслідувати приклад Антикорупційної ініціативи ЄС, яка підтримує ОМС у реформуванні їхніх процесів та внутрішньої організації в рамках компоненту «Доброчесні міста». 

  1. Сприяти міжсекторальній взаємодії на місцевому рівні. 

Антикорупційні реформи на місцевому рівні в Україні часто виникали як результат взаємодії представників різних суспільних сфер. У містах, які демонстрували «політичну волю» до боротьби з корупцією, посадовці ОМС, громадські активісти, експерти та представники бізнесу часто приходили до органічних змін завдяки постійній комунікації, виявленню спільних і відмінних поглядів, а також – в випадках найбільш довгострокових змін – спільного інтересу.

Тому важливо створювати умови для постійного та органічного діалогу, орієнтованого на вирішення місцевих проблем чи на місцевий розвиток, між різними групами в громаді. Міжнародні партнери часто можуть допомогти з ресурсами та експертизою, щоб налаштувати такий процес. Прикладом є спільна ініціатива між проєктом «Будинок доброчесності» Програми «U-LEAD є Європою» та програмою НАЗК «Територія доброчесності», яка доклала зусиль для започаткування конструктивної взаємодії між владою, бізнесом та громадськістю задля пошуку спільної мети в громадах-учасницях.

Як висновок, можемо зазначити, що якість відновлення України залежить не лише від ефективного управління, а й від здатності зберегти демократію. Великі кошти на відбудову можуть спричинити місцеву корупцію, а на національному рівні – бажання централізувати владу під приводом для боротьби з нею. Щоб уможливити баланс між ефективністю й демократією, органам місцевого самоврядування потрібно посилювати свій антикорупційний потенціал і звертатися за підтримкою, якщо це необхідно. Для зміцнення довіри до себе з боку громад і партнерів ОМС варто працювати прозоро, вдосконалювати внутрішні процеси та співпрацювати з громадськістю й бізнесом.


[i] Oleksandra Keudel and Oksana Huss, “What Makes Ukraine Resilient in the Asymmetric War? Polycentric Governance in Practice,” Journal of Public Finance and Public Choice, n.d.; Maryna Rabinovych et al., “Explaining Ukraine’s Resilience to Russia’s Invasion: The Role of Local Governance,” Governance 1, no. 20 (2023), https://doi.org/10.1111/gove.12827.

[ii] Наприклад, відомі випадки в Дніпрі та Кривому Розі, а також в Київській та Дніпропетровській ОВА.

[iii] IRI, “Nineth Annual Ukrainian Municipal Survey. April–May 2024” (International Republican Institute, 2024), 86, https://www.iri.org/resources/ninth-annual-ukrainian-municipal-survey-april-may-2024/.

[iv] Peter Nasuti, “Administrative Cohesion and Anti-Corruption Reforms in Georgia and Ukraine,” Europe-Asia Studies 68, no. 5 (May 27, 2016): 847–67, https://doi.org/10.1080/09668136.2016.1192107.

[v] Oksana Huss, How Corruption and Anti-Corruption Policies Sustain Hybrid Regimes. Strategies of Political Domination under Ukraine’s Presidents in 1994-2014 (Stuttgart: ibidem-Verlag, 2020).

[vi] Jennifer Murtazashvili, “Pathologies of Centralized State-Building,” Prism : A Journal of the Center for Complex Operations 8, no. 2 (2019): 54–67; Roger B. Myerson, “Local Politics and Democratic State-Building,” Journal of Democracy 33, no. 4 (2022): 62–73.

[vii] Вікторія Онищенко et al., “Прозорість Під Обстрілами: Чи Досягли Міста Прогресу?,” 2024, https://www.transparentcities.in.ua/storage/media/tK/template_files/default/QYweNSMFduBTt4eEaoW33H592uPboGwmF4pnmm93.pdf.

17.01.2025
Ефективні внутрішні контроль та аудит на місцевому рівні: міжнародна практика
​​​​​​​Вчимося на прикладах наших західних партнерів! Внутрішній контроль і аудит на місцевому рівні є основою ефективного управління публічними фінансами. Досвід країн ЄС демонструє важливість прозорості, уникнення конфліктів інтересів і гнучких підходів до організації контролю, адаптованих до потреб місцевих органів влади.
#аналітика
#поради
Перейти
19.12.2024
Як зміна механізму зарахування ПДФО вплине на бюджети територіальних громад?
Дві третини доходів від ПДФО надходять до бюджетів тих громад, де люди працюють, а не живуть. Якщо змінити цю систему і спрямовувати податок за місцем проживання платника, як у більшості країн ЄС, абсолютна більшість громад отримають більше коштів. Така реформа зменшить нерівність між багатими й бідними громадами.
#ПДФО
#податки
#аналітика
Перейти
13.02.2024
Вплив повномасштабного вторгнення на освіту: дослідження
U-LEAD разом з партнерами дослідили, як велика війна повпливала на нашу освіту. За результатами, учні набагато застресованіші і помітно менш щасливі, ніж вважають їхні батьки, а вчителі масово заявляють про погіршення успішності.
#війна
#освіта
#аналітика
Перейти
19.12.2023
Платні соціальні послуги: хто, за що і скільки має платити?
З 2020 року надання соціальних послуг передано на рівень громад. І зовсім не очевидно, звідки брати кошти на оплату цих послуг для окремих категорій отримувачів. У яких випадках соціальні послуги можуть бути платними і як розраховується диференційована плата за них — роз’яснюють експерти U-LEAD.
#законодавство
#поради
#аналітика
#соціальні послуги
Перейти
11.12.2023
Розбудова прозорості та запобігання корупції в закладах охорони здоров’я
Як забезпечити прозоре функціонування лікарні та що заслуговує окремої уваги під час антикорупційних змін — відповіді на ці питання у аналітичному матеріалі від експертів U-LEAD.
#охорона здоров’я
#боротьба з корупцією
#аналітика
#поради
Перейти
05.12.2023
Малокомплектні школи у громадах: загрози і маніпуляції, шанси і можливості
Чи завжди якість освіти у селі неналежного рівня? Чи можливо зробити малокомплектний навчальний заклад успішним і потрібним громаді?
#освіта
#аналітика
Перейти
17.11.2023
Покроковий гайд: Як написати грантову заявку на енергетичний проєкт?
Енергетика – це сфера, в якій Україна потребує негайних раціональних рішень та впровадження інновацій. І хоча на рівні громад є розуміння, як це втілювати, проте бракує коштів. Рішення – гранти та конкурси. Як на них податись та написати заявку - читайте поради експертів U-LEAD.
#грант
#аналітика
#енергетична безпека
Перейти
10.11.2023
Перспективи малопотужних лікарень в розрізі медреформи (частина 2): розбудова інтегрованої системи
Про механізми вирішення проблем охорони здоров'я, наведених у першій частині матеріалу, про інтегровану систему ОЗ та приклади її успішного втілення.
#аналітика
#охорона здоров’я
Перейти
07.11.2023
Здоров’я громади як цілісна система: впровадження інтегрованої медичної допомоги
Що таке інтегрована медична допомога та наскільки стан здоров'я громадян насправді залежить від системи охорони здоров'я? Відповіді на ці питання — у аналітичному матеріалі від наших експертів.
#аналітика
#охорона здоров’я
Перейти
31.10.2023
Як молочне тваринництво та громадські пасовища формують продовольчу безпеку?
Для підвищення компетентності жителів громад у галузі молочного тваринництва Програма U-LEAD організувала декілька заходів, під час яких експерти роз'яснили, як ця галузь впливає на продовольчу безпеку та місцеву економіку.
#аналітика
#поради
#продовольча безпека
Перейти
31.10.2023
Громада, дружня до бізнесу: як і для чого громадам працювати над проєктами з підтримки та розвитку підприємництва?
Читайте про те, як органам місцевого самоврядування залучати кошти міжнародних фондів на власні проєкти та розвивати спроможності до освоєння цих коштів.
#аналітика
#омс
#війна
#відбудова
Перейти
06.10.2023
Перспективи малопотужних лікарень в розрізі медреформи (частина 1)
Аналітичний матеріал про проблеми нашої Охорони здоров'я, що тягнуться ще з СРСР, лікарні, існування яких не доцільне, та про реформу системи ОЗ, яка має з усім цим впоратися.
#охорона здоров’я
#аналітика
Перейти
28.09.2023
Організація послуг з психічного здоров’я та реабілітації на рівні громади
Цей аналітичний матеріал присвячено потребі і методам моніторингу психічного здоров'я, пошуку та наданню допомоги.
#охорона здоров’я
#аналітика
#поради
Перейти
21.09.2023
Діагностика системи місцевого оподаткування – аналітичний звіт
У дослідженні, проведеному Growford Institute за підтримки Програми «U-LEAD з Європою», експерти шукають шляхи зміцнення фінансової спроможності органів місцевого самоврядування
#фінанси
#бухгалтерія
#аналітика
Перейти
11.09.2023
Діагностика системи місцевого оподаткування України: аналітичні підсумки
У цьому великому аналітичному матеріалі наші експерти шукають шляхи зміцнення фінансової спроможності органів місцевого самоврядування.
#аналітика
#місцеві бюджети
#омс
#поради
Перейти
11.09.2023
Про форми та режими освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році
Відкрийте для себе увесь спектр варіантів навчання ваших дітей у аналітичному матеріалі від національного експерта з освіти.
#аналітика
#освіта
Перейти
18.07.2023
Розбудова системи якості медичної допомоги в громадах
Медичну допомогу в Україні аж ніяк не можна назвати найкращою. У цьому матеріалі наші експерти відверто говорять про невизнання медичних помилок та ризики при лікуванні. Якщо громада хоче серйозно покращити якість своїх медичних послуг — як правильно оцінити цю якість та які важливі етапи на шляху до її покращення?
#охорона здоров’я
#поради
#аналітика
Перейти
10.07.2023
Аналітика: Координація реконструкції та відновлення з політикою регіонального розвитку в Україні
Читайте матеріал про поєднання відбудови України з політикою її регіонального розвитку, про виклики, вертикальну та горизонтальну координації, про наявні фінансові інструменти та планування відновлення на регіональному та місцевому рівнях.
#відбудова
#війна
#аналітика
Перейти
07.07.2023
Звіт: "У пошуках «стратегій успіху» в післявоєнній Україні"
Цей матеріал — скорочена версія Звіту про реформу місцевого самоврядування у повоєнній Україні, а саме про актуальні стратегії реконструкції в контексті надзвичайних ситуацій та з урахуванням місцевості (матеріал доступний лише англійською).
#аналітика
#війна
#відбудова
Перейти
19.06.2023
Інфраструктурний етап медичної реформи: що найбільше турбує громади
Які проблеми хвилюють представників місцевого самоврядування у сфері охорони здоров’я та на які питання вони шукають відповіді — у нашому матеріалі.
#охорона здоров’я
#омс
#запитання - відповідь
#аналітика
Перейти
23.06.2023
Як побудувати ефективну систему управління та реалізації коштів ЄС - уроки Польщі
Читайте у аналітичному матеріалі про підготовку до вступу в ЄС у контексті децентралізації, регіональної політики та координації структурних інструментів.
#поради
#міжнародна співпраця
#аналітика
Перейти
14.06.2023
Роль обласних департаментів охорони здоров’я на сучасному етапі медичної реформи
Про те, чим займаються обласні департаменти ОЗ, про їхні обов'язки, функції, минуле та майбутнє — в аналітичному матеріалі наших експертів.
#охорона здоров’я
#законодавство
#поради
#аналітика
Перейти
06.03.2023
Як адміністративні штрафи за правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху розподілялись між бюджетами у 2022 році
З початку лютого 2023 року 10% штрафів за порушення ПДР зараховуватимуться до бюджетів громад. Експерти «U-LEAD з Європою» проаналізували дані за 2022 рік та виявили основні диспропорції у розподілі таких надходжень у минулому році.
#правила дорожнього руху
#аналітика
Перейти
18.11.2022
Що робить громади стійкими – перші уроки після 24 лютого
Вже очевидно, що повномасштабне вторгнення в Україну відбувається далеко не за початковим сценарієм. Про малообговорюваний, але критично важливий чинник, що допоміг країні вистояти - у спеціальному матеріалі від Vox Ukraine.
#аналітика
#війна
Перейти
28.09.2022
Е-договір оренди землі. Як з цим інструментом працювати орендодавцю – місцевій раді?
Андрій Погорілий розглядає процес укладання договору оренди земельної ділянки з позиції орендодавця – органу місцевого самоврядування.
#аналітика
#поради
#оренда землі
Перейти
20.12.2021
Чи слід платникам податків сплачувати ПДФО за місцем проживання?
Де українці живуть, працюють і сплачують податки - це новий збірник, що містить результати дослідження, проведеного U-LEAD та SKL International.
#ПДФО
#аналітика
Перейти
03.11.2021
Реформа шкільного харчування. Як комунікувати з дітьми
Від ефективної комунікації з учнями, їхніми батьками, мешканцями громади залежить успіх реформи.
#аналітика
#освіта
#секторальні реформи
#харчування
Перейти
01.11.2021
Збереження здоров'я громади як основна мета її керівників
В цій статті йтиметься про часто неусвідомлену потребу кожного з нас – збереження власного здоров'я
#аналітика
#охорона здоров’я
#секторальні реформи
Перейти
16.07.2021
Перші земельні торги у формі електронних аукціонів вже оголошено
У даній статті йде мова про основні законодавчі нововведення щодо організації та проведення земельних торгів в електронній формі, зокрема, розглянуто перші практики впровадження даного інструменту.
#земельна реформа
#цифровізація
#аналітика
#просторове планування
Перейти
Показати
##навчальнийвізит ##освіта #4pager #COVID-19 #автономія #адміністративно-територіальний поділ #Азовське море #аналітика #аналітика #анонс #анонси #безбар'єрність #безпека #безпека #безпека в громаді #безпека руху #бізнес #бізнес #благоустрій #боротьба з корупцією #боротьба з корупцією #бренд #бухгалтерія #бухгалтерія #велоінфраструктура #відбудова #відбудова #війна #війна #внутрішньо переміщені особи #внутрішньо переміщені особи #водопостачання #волонтери #волонтерство #воркшопи #ВПО #Ґендер #гендерні аспекти #гендерні аспекти #грант #громада #громадський діалог #громадський діалог #громадський простір #дайджест #дані #Данія #державне замовлення #державні фінанси #дерусифікація #децентралізація #децентралізація #діти #Дія #добровільні пожежні бригади #документообіг #Донецька область #дослідження #дослідження #еко-туризм #екологія #екологія #економіка #екстрена допомога #екстрена допомога #енергетична безпека #енергетична безпека #енергоефективність #Еразмус+ #Європейський Союз #житловий фонд #жіноче лідерство #Закарпаття #законодавство #законодавство #заощадження #запитання - відповідь #Запорізька область #звіт #земельна реформа #зміни до Конституції #інвестиції #інвестиції #інвестиційний паспорт #інвестори #інклюзивність #інтерв'ю #Ісландія #Іспанія #Італія #кадрова політика #каталог заходів #Керівний комітет #коментар #комунальна власність #комунальне майно #комунальне майно #комунальні послуги #комунальні служби #комунікація #комунікація #корупційні ризики #корупція #країни ЄС #кризові ситуації #кроки #кроки для спеціалістів #кроки для спеціалістів #Кроки для старост #культура #Лист для керівників #Магдебурзьке право #магдебурзьке право #міжмуніципальна співпраця #міжмуніципальна співпраця #міжнародна допомога #міжнародна співпраця #міжнародна співпраця #Міжнародне експертне обговорення #міжнародне співробітництво #Міністерство цифрової трансформації #місцевий бюджет #місцеві бюджети #місцеві бюджети #місцеві вибори #мобільність #мобільність #Молдова #молодіжні ради #молодь #Мости довіри #навчальний візит #навчальні програми #навчальні програми #національні меншини #німеччина #Новий Європейський Баугауз #новини #Норвегія #оголошення #омс #омс #онлайн-візит #опалення #опалення #опалювальний сезон #організаційна структура #оренда землі #освіта #освіта #охорона здоров'я #охорона здоров’я #партнерство #ПДФО #підприємництво #підтримка ветеранів #планування #побутові відходи #поводження з тваринами #податки #податки #події #Польща #поради #правила дорожнього руху #правовий куточок #правові питання #презентація #Програма Interreg #продовольча безпека #проєктний менеджмент #просторове планування #просторове планування #професійна технічна освіта #публічна інформація #публічна політика #пункти незламності #реверсна дотація #результати #релігійні спільноти #Республіка Словенія #реформа місцевого самоврядування #реформа місцевого самоврядування #розвиток спроможності #Румунія #секторальні реформи #СЕРЕДА #Словаччина #соціальні медіа #соціальні послуги #соціальні послуги #соціологічне дослідження #спеціаліст з безпеки #стала мобільність #старости #статистика #стратегія розвитку #транспорт #Трембіта #трудові відносини і організація праці #Туреччина #туризм #Угорщина #укриття #управління побутовими відходами #управління фінансами #фінанси #фінанси #фінансування #Франція #харчування #Херсонська область #цифрова трансформація #цифровізація #цифровізація #ЦНАП #ЦНАП #шелтер #школи #школи