Власний ЕКО-бренд, розвиток туризму та підтримка бізнесу – як живе Синевирська громада на Закарпатті?
Власний ЕКО-бренд, розвиток туризму та підтримка бізнесу – як живе Синевирська громада на Закарпатті?

Дата: 27.12.2022

Автор: Сергій Волохатий

Фото: "Синевирська територіальна громада"

У Синевирській територіальній громаді, взявши курс на розвиток еко-напрямку, розпочали роботу над реалізацією запланованих заходів.

Синевирська громада Закарпатської області свій шлях розпочала з розробки стратегії розвитку за підтримки Програми «U-LEAD з Європою». Такий підхід дозволив окреслити ключові напрямки, які стали пріоритетними в роботі.

«Коли ми розпочали роботу над стратегією розвитку громади, то не мали чіткого розуміння, чого прагнемо досягти. Після спілкування з експертами U-LEAD у нас почала вимальовуватися картинка, напрямок, у якому ми будемо рухатися – це стиль ЕКО. Скажу відверто, для нас це було чимось новим та не зовсім зрозумілим, але ми отримали необхідну експертну допомогу та стали більш впевненими в тому, що обираємо правильний шлях», – пригадує голова Синевирської громади Іван Чуп.

Закарпаття привабливе для туристів, оскільки тут є чимало цікавих місць для відпочинку. Національний природний парк «Синевир», де знаходиться однойменне озеро, приваблює туристів з усієї України. У Синевирській громаді це знали, тому й у своїй стратегії вирішили відштовхуватися саме від екологічного туризму.

Стратегія громади була розроблена та офіційно затверджена сесією місцевої ради, що дало початок новому етапу розвитку Синевирської територіальної громади. Керівництво громади розуміло, що цей стратегічний документ –лише перший крок, а досягти результату можна тільки тоді, коли буде досягнуто поставлених цілей.

Відтак фахівці громади з проєктного менеджменту взяли курс на розвиток еко-напрямку та розпочали роботу над реалізацією запланованих заходів.

Так, свого часу Синевирська громада стала учасницею телевізійного проєкту «Наша громада», на якому вперше заявила про готовність розвивати на своїй території еко-туризм.

Згодом громада перемогла у конкурсі «Громада, дружня до бізнесу», який реалізовувала Програма «U-LEAD з Європою». Голова громади зазначив, що багато-хто з місцевих не до кінця розумів суть ідеї з розвитком еко-напрямку, тому для них було важливо заручитися підтримкою від експертів.

«Коли люди чують про нашу громаду, їм одразу спадає на думку озеро «Синевир» чи  Національний природний парк, але окрім цього у нас є багато інших місць для відпочинку та започаткування локального бізнесу, про які мало-хто знає. Нам важливо було все спланувати, щоб ми мали дорожню карту подальших кроків. Такою картою у нашому випадку є проєкт «Синевир-ЕКО», який став переможцем та отримав фінансування від U-LEAD. Ми отримали необхідний поштовх, напрацювали алгоритм дій, і, найголовніше, отримали підтримку від місцевих жителів, які почали долучатися до наших ініціатив та висловлювати свою готовність допомагати», – підкреслює голова громади.

Проєкт «Синевир-ЕКО» розпочинався із бажання розвивати виготовлення власних крафтових чаїв. До цієї ініціативи долучилися місцеві підприємці та жителі, які власними силами займалися збором трав та квітів для чаїв. Спершу вони були учасниками навчальних тренінгів, що проводилися в рамках проєкту, а згодом стали частиною туристичної кластерної ініціативи «Синевир-ЕКО», в яку увійшли виробники різної продукції, притаманної для території Синевирської громади.

«Цей проєкт допоміг нам остаточно визначитися з тим, що Синевирська громада – це громада, яка живе та розвивається в стилі ЕКО. Тепер ми чудово розуміємо, що це основний напрямок нашого розвитку. Фактично вся наша територія в межах Національного природного парку «Синевир», що дає нам свої переваги у вигляді чистої екології», – підкреслює проєктна менеджерка громади та одна із авторів проєкту Мар’яна Місик.

Бренд «Синевир-ЕКО» позиціонує себе як бренд традиційних натуральних продуктів та екологічного туризму. Щодо продукції, то під цим брендом виготовляють трав’яні чаї, молочні продукти, мед, варення, сиропи та випічку. Основна умова – вся продукція має бути крафтова та виготовлятися виключно за місцевими рецептами, що додає їй особливого колориту та автентичності.

В рамках проєкту створили спеціальний інформаційний ресурс «Синевир ЕКО», на якому розміщена уся інформація про туристичні маршрути, місцеву продукцію, майстер-класи та інші можливості для відпочинку у Синевирській громаді.

Туристи, завдяки порталу «Синевир-ЕКО» можуть знайти для себе потрібний похід чи екскурсію, на які можна записатися в онлайн-режимі. Команда місцевих екскурсоводів пропонує чимало цікавих активностей, які допоможуть туристам сповна зрозуміти суть еко-туризму.

«Створюємо унікальне для тих, хто цінує натуральний смак та прагне максимальної користі. Ми даруємо спокій, гармонію та відновлення через єднання з природою», – так окреслили місію проєкту «Синевир-ЕКО» його автори.

До розробки еко-бренду, який також є частиною проєкту «Синевир-ЕКО», у громаді підійшли відповідально та серйозно. Процес створення бренду не обійшовся без допомоги науковців, які допомагали правильно обирати квіти, зілля чи інші рослини для виготовлення чаїв та інших напоїв. Громада підписала меморандум про партнерство з одним із навчальних закладів, науковці якого долучатимуться до їхніх ініціатив та допомагатимуть в реалізації.

«Ми поставили перед собою завдання розвивати малий крафтовий бізнес, який притаманний для нашої території. Такий підхід дозволить зберегти нашу ідентичність та традиції карпатського краю. Особливо підтримуємо інноваційні бізнес-проєкти, завжди спонукаємо місцевих підприємців та жителів громади генерувати нові ідеї», – розповів Іван Чуп.

За його словами, якщо в Синевирській громаді втратять ідентичність та унікальність – це негативно відобразиться на кількості туристів, які до них приїжджають кожного року.

«Ми робимо все для того, щоб туристи в громаді зупинялися хоча б на два дні. Відповідно, поїздки та відпочинку та озері «Синевир» буде замало, потрібно створювати щось нове та пропонувати нашим гостям», – додав очільник громади.

У середньому за рік Синевирську громаду відвідує понад 200 тис. туристів. Такий потік відвідувачів сприяє розвитку закладів торгівлі, а разом із тим і виробників крафтової продукції. Така ситуація позитивно відображається на розвитку баз відпочинку та готельних закладів, іншої інфраструктури.

Керівництво громади розуміє, що для туристів та гостей ключову роль відіграє інфраструктура, яка включає в себе низку аспектів, починаючи від якісного дорожнього покриття до наявності банального банкомату. Тому в Синевирській громаді докладають максимум зусиль, щоб розвивати інфраструктуру та підвищувати комфорт для туристів, що згодом відображається у нових надходженнях до місцевого бюджету та промоції громади.

«Синевирська громада, коли розпочала свою діяльність, мала певні проблеми з наповненням бюджету. Незважаючи на добре розвинений туристичний напрямок, коштів у місцевому бюджеті не завжди вистачало, щоб покрити усі потреби. Ситуація була досить складною, але керівництву громади вдалося не просто стабілізувати ситуацію за перший рік роботи, але й одразу взяти курс на розвиток Синевирської територіальної громади. Вагомий поштовх цьому дала розроблена стратегія розвитку, згодом перші виграні гранти, інвестиційний паспорт, пошук закордонних партнерів та інші кроки в цьому напрямку. У громаді не чекали, що їм хтось надасть підтримку, а самі активно працювали над залученням нових ресурсів. Важливо, що Синевирська громада, розробивши стратегію, знає, куди вона рухається, має професійну та проактивну команду, яка і є найголовнішим ресурсом громади», – наголошує керівник регіонального офісу U-LEAD у Закарпатській області Микола Сюсько.

У громаді діє Центр підтримки підприємців, також створений в рамках проєкту «Синевир-ЕКО» за підтримки «U-LEAD з Європою». Фахівці Центру надають для представників бізнесу консультаційну підтримку та допомагають із пошуком ресурсів для розвитку власної справи. Окрім консультацій у Центрі допомагають писати проєктні пропозиції для участі в конкурсах, ба більше, є вже успішні приклади, коли місцевий бізнес отримував гранти для закупівлі обладнання.

Місцевий бізнес часто долучається до круглих столів та обговорень питань, які стосуються розвитку громади. Така модель співпраці дозволяє громаді чітко розуміти напрямки, які слід розвивати задля підтримки малого та середнього підприємництва, оскільки вони отримують запити напрямку від представників бізнесу.

У 2022 році Синевирська громада за підтримки експертів U-LEAD розробила інвестиційний паспорт, який стане для неї дороговказом розвитку місцевого бізнесу та залучення нових інвестицій. Документ став продовженням попередніх напрацювань та посилюватиме статус Синевирської громади як громади, яка розвиває на своїй територій туристичний еко-кластер.

«Для таких громад як наша, які не мали достатнього досвіду у реалізації проєктів, співпраця з міжнародними програмами, зокрема «U-LEAD з Європою», надзвичайно важлива та необхідна. Експертна підтримка відіграє ключову роль у становленні. Наприклад, ми не мали досвіду у проєктному менеджменті, але нам все детально розповіли, наші працівники пройшли комплексне навчання, і ми вже пишемо самі проєктні заявки та виграємо гранти для реалізації своїх ідей. Ми знаємо, що завжди можемо розраховувати на підтримку від регіонального офісу чи інших експертів U-LEAD, що додає нам впевненості та нових сил», –  резюмує Іван Чуп.

 

21.02.2024
Ладанська громада та її сміливі і вчасні рішення
Історія становлення та розвитку невеликої, але дуже амбітної та здібної громади, у якої можна багато чому повчитися.
#громада
#омс
#поради
Перейти
06.10.2023
17 жовтня – фінальний захід акселераційної програми «Громада 4.0»
Вже 17 жовтня 2023 року громади-учасниці продемонструють цифрові рішення для покращення муніципального управління, підвищення кібербезпеки, розвитку бізнесу.
#анонси
#новини
#громада
Перейти
22.09.2023
На Волині з навчальним візитом побували представники громад Львівщини та Закарпаття
За підтримки «U-LEAD з Європою» відбувся черговий офлайн-візит з обміну досвідом. Представники громад Львівської та Закарпатської областей вивчали кращі практики підтримки та співпраці з бізнесом на прикладі громад Волині.
#міжмуніципальна співпраця
#бізнес
#підприємництво
#новини
Перейти
31.07.2023
11 актуальних грантових можливостей для громад у сфері відновлення і розвитку
Експерти Програми «U-LEAD з Європою» продовжують підготовку підбірок актуальних грантових можливостей щодо різних сфер діяльності ОМС під час війни.
#грант
#омс
#бізнес
Перейти
06.07.2023
Сприяння релокації бізнесу ВПО: громади отримають економічний розвиток
Про організацію роботи з розвитку бізнесу ВПО у громаді та переваги від такої співпраці, про можливості для переселенців, а також і для жителів громади та ветеранів війни створити власну справи, про державну та міжнародну грантову допомогу в цьому процесі – у нашому матеріалі.
#війна
#внутрішньо переміщені особи
#бізнес
#поради
Перейти
15.06.2023
Громада допоможе бізнесу подолати страх перед грантами
Про трикутник «громада – бізнес – гранти» та роль місцевого самоврядування в залученні підприємцями грошей для розвитку власної справи в нашому матеріалі.
#бізнес
#грант
#омс
Перейти
16.03.2023
Захистити працівників та запобігти штрафам
Таке завдання Держпраці поставила громадам на березень.
#законодавство
#поради
#бізнес
#підприємництво
Перейти
10.03.2023
Громади Житомирщини виграли по 50 тисяч євро на два проєкти підтримки бізнесу
Загалом 20 українських громад пройшли конкурсний відбір і мають можливість одержати подібні гранти.
#бізнес
#інвестиції
#грант
#новини
Перейти
02.03.2023
Що таке Центри підтримки бізнесу — пояснює U-LEAD
Програма допомагає громадам розібратися з основними кроками їхнього створення.
#бізнес
#поради
#підприємництво
#новини
Перейти
22.02.2023
2,59 мільйона гривень залучили проєктні менеджери Радомишльської громади у 2022 році
У місцевих фахівців та підприємців справді є чому повчитися.
#грант
#інвестиції
#новини
#міжнародна співпраця
#бізнес
Перейти
25.01.2023
Новопокровська громада шукає інвесторів для взаємовигідної реалізації бізнес-ідей
Експерти U-LEAD допомогли Новопокровській громаді розробити інвестиційний паспорт. У документі узагальнили інформацію про земельні ділянки та перспективні об’єкти нерухомості громади, а також обґрунтували конкретні бізнес-ідеї для потенційних інвесторів.
#новини
#інвестиції
#бізнес
Перейти
18.01.2023
U-LEAD допомагає громаді на Одещині створити сприятливе бізнес-середовище
Підтримка та поліпшення бізнес-клімату залишається важливим пріоритетом для громад навіть попри війну. У Білгород-Дністровській громаді розробили проєкт ярмаркової площі.
#новини
#кроки для спеціалістів
#бізнес
Перейти
12.01.2023
Інтерв'ю з Володимиром Москаленком, мером Коростеня, про підтримку литовського міста-побратима Укмерге
Нові міста-побратими з’являються в українських громадах після початку вторгнення Росії всупереч обставинам. Програма «U-LEAD з Європою» допомагає українським громадам знайти таких партнерів у країнах ЄС та налагодити з ними сталі відносини.
#громада
#міжнародна співпраця
Перейти
03.01.2023
Планування діяльності закладів охорони здоров’я на 2023 рік – відповіді експертів на поширені питання
Протягом четвертого кварталу 2022 року Програма «U-LEAD з Європою» організувала та провела низку онлайн-заходів, присвячених висвітленню останніх змін у процесі реформування системи охорони здоров’я в Україні.
#громада
#охорона здоров’я
#запитання - відповідь
Перейти
29.12.2022
У Косівській громаді облаштовують новий шелтер для переселенців
Територіальні громади Прикарпаття продовжують працювати над розширенням житлової бази для внутрішньо переміщених осіб.
#громада
#шелтер
#грант
#внутрішньо переміщені особи
Перейти
29.12.2022
Козельщинська громада розробила інвестиційний паспорт за підтримки U-LEAD
Факторами інвестиційної привабливості громада називає свою геолокацію, природні ресурси, наявність інвестиційних об’єктів готових до використання, серед яких – земельні ділянки промислового та сільськогосподарського призначення, вільні приміщення тощо.
#громада
#інвестиційний паспорт
Перейти
28.12.2022
Дві громади з Харківщини започаткували міжнародне партнерство за підтримки U-LEAD
Мереф’янська та Первомайська міські територіальні громади досягли домовленості про співпрацю з італійськими муніципалітетами. Це стало можливим в рамках ініціативи «Мости довіри» від U-LEAD, яка направлена на допомогу громадам з України знайти партнерів серед муніципалітетів країн ЄС та налагодити співпрацю.
#громада
#міжнародна співпраця
#Італія
Перейти
28.12.2022
Громада з Одещини знайшла можливість заощадити чверть мільйона гривень завдяки участі в проєкті U-LEAD
Завдяки рекомендаціям і консультаціям, а також практичним знанням, які отримали фінансисти Маразліївської громади Одеської області під час участі в проєкті «План бюджетної стабілізації», реалізованому Програмою «U-LEAD з Європою», вдалося оптимізувати видатки місцевого бюджету в обсязі 250 тисяч гривень.
#громада
#місцеві бюджети
#заощадження
Перейти
27.12.2022
Місцева економіка в умовах війни та повоєнного відновлення: 60 громад пройшли навчання від U-LEAD
В той час, як «тилові» громади потребують рішень щодо налагодження співпраці з релокованим бізнесом і створення робочих місць для ВПО, то у східних або північних областях є потреба у відбудові знищеної інфраструктури, відновлення економічної активності.
#новини
#бізнес
#громада
#економіка
#відбудова
Перейти
24.11.2022
Громади можуть перетворювати занедбані об'єкти у простори для ведення бізнесу
Експерти U-LEAD доводять необхідність таких перетворень та розбирають успішні кейси.
#внутрішньо переміщені особи
#поради
#бізнес
Перейти
17.10.2022
10 інвестиційних об'єктів підготували в Радомишльській громаді
В Радомишльській громаді підготували 4 земельні ділянки та 6 об’єктів нерухомості для інвестицій. В інвестиційному паспорті детально описані ці об’єкти та зібрано всю інформацію для перспективних інвесторів.
#інвестиції
#бізнес
#новини
Перейти
Показати
##навчальнийвізит ##освіта #4pager #COVID-19 #автономія #адміністративно-територіальний поділ #Азовське море #аналітика #аналітика #анонс #анонси #безпека #безпека #безпека в громаді #безпека руху #бізнес #бізнес #благоустрій #боротьба з корупцією #боротьба з корупцією #бренд #бухгалтерія #бухгалтерія #велоінфраструктура #відбудова #відбудова #війна #війна #внутрішньо переміщені особи #внутрішньо переміщені особи #водопостачання #волонтери #волонтерство #воркшопи #ВПО #Ґендер #гендерні аспекти #гендерні аспекти #грант #громада #громадський діалог #громадський діалог #громадський простір #дайджест #дані #Данія #державне замовлення #державні фінанси #дерусифікація #децентралізація #децентралізація #Дія #добровільні пожежні бригади #документообіг #Донецька область #дослідження #дослідження #еко-туризм #екологія #екологія #економіка #екстрена допомога #екстрена допомога #енергетична безпека #енергетична безпека #енергоефективність #житловий фонд #жіноче лідерство #Закарпаття #законодавство #законодавство #заощадження #запитання - відповідь #Запорізька область #звіт #земельна реформа #зміни до Конституції #інвестиції #інвестиції #інвестиційний паспорт #інвестори #інтерв'ю #Іспанія #Італія #кадрова політика #каталог заходів #Керівний комітет #коментар #комунальне майно #комунальне майно #комунальні послуги #комунальні служби #комунікація #комунікація #корупційні ризики #корупція #кризові ситуації #кроки #кроки для спеціалістів #кроки для спеціалістів #Кроки для старост #культура #Лист для керівників #Магдебурзьке право #магдебурзьке право #міжмуніципальна співпраця #міжмуніципальна співпраця #міжнародна допомога #міжнародна співпраця #міжнародна співпраця #Міжнародне експертне обговорення #міжнародне співробітництво #Міністерство цифрової трансформації #місцевий бюджет #місцеві бюджети #місцеві бюджети #місцеві вибори #мобільність #мобільність #молодіжні ради #молодь #Мости довіри #навчальні програми #навчальні програми #німеччина #новини #оголошення #омс #омс #онлайн-візит #опалення #опалення #опалювальний сезон #організаційна структура #оренда землі #освіта #освіта #охорона здоров'я #охорона здоров’я #партнерство #ПДФО #підприємництво #планування #побутові відходи #податки #події #поради #правила дорожнього руху #ПРАВОВИЙ КУТОЧОК #правові питання #презентація #продовольча безпека #проєктний менеджмент #просторове планування #просторове планування #професійна технічна освіта #публічна інформація #публічна політика #пункти незламності #реверсна дотація #результати #Республіка Словенія #реформа місцевого самоврядування #реформа місцевого самоврядування #розвиток спроможності #секторальні реформи #СЕРЕДА #соціальні медіа #соціальні послуги #соціальні послуги #соціологічне дослідження #спеціаліст з безпеки #стала мобільність #старости #статистика #стратегія розвитку #транспорт #Трембіта #трудові відносини і організація праці #туризм #укриття #управління побутовими відходами #управління фінансами #фінанси #фінанси #фінансування #Франція #харчування #Херсонська область #цифрова трансформація #цифровізація #цифровізація #ЦНАП #ЦНАП #шелтер #школи #школи