Ви читаєте Правовий Куточок за січень. Якщо Вас цікавить Правовий Куточок за грудень, проходьте за цим посиланням.
12 січня 2023 року Верховна Рада України (далі – парламент) прийняла Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про співробітництво територіальних громад» щодо упорядкування окремих питань співробітництва територіальних громад» №2867-IX. Цим Законом України, зокрема:
-
унормовано процедуру приєднання територіальних громад до вже організованого співробітництва за спрощеною процедурою;
-
визначено новий тип договору про співробітництво територіальних громад, який поєднує кілька різних форм співробітництва;
-
дозволено проводити засідання комісій з підготовки проекту договору про співробітництво у дистанційній формі з обов’язковим відеозаписом засідань й трансляцією їх на офіційному вебсайті усіх суб’єктів співробітництва.
12 січня 2023 року парламент прийняв Закон України «Про водовідведення та очищення стічних вод» № 2887-IX. Його дію спрямовано на оновлення регулювання відносин щодо надання послуг із централізованого та нецентралізованого водовідведення. Цим Законом України, зокрема:
-
визначено гарантії прав споживачів у сфері водовідведення;
-
оновлено повноваження центральних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у зазначеній сфері;
-
сформульовано вимоги до місцевих правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту;
-
визначено обов’язки суб’єктів відносин у сфері водовідведення.
Закон України прийнято на виконання вимог Директиви Ради 91/271/ЄЕС «Про очистку міських стічних вод».
12 січня 2023 року парламент прийняв Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування державних соціальних стандартів та державних соціальних нормативів надання послуг у сфері фізичної культури і спорту» № 2868-IX.
Законом викладено у новій редакції статтю 14 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», в якій оновлено перелік державних соціальних нормативів надання послуг суб’єктами сфери фізичної культури і спорту. То ж тепер до державних соціальних нормативів надання послуг у сфері фізичної культури і спорту належатимуть:
-
перелік, мінімальні нормативи витрат (фінансування) та обсяг надання послуг у сфері фізичної культури і спорту, у тому числі безоплатних та пільгових послуг;
-
показники доступності та якості надання послуг у сфері фізичної культури і спорту, зокрема безоплатних та пільгових, у тому числі для осіб з інвалідністю;
-
нормативи забезпечення населення закладами фізичної культури і спорту та спортивними спорудами, зокрема з можливістю доступу до них осіб з інвалідністю.
Крім того, Законом України розширено зміст засад державної політики у сфері фізичної культури і спорту, унаслідок внесення змін до статті 4 Закону України «Про фізичну культуру і спорт». Реалізація Закону сприятиме збільшенню обсягу та якості послуг у сфері фізичної культури та спорту, що надаватимуться населенню, зокрема нормативи забезпеченості населення закладами фізичної культури і спорту та спортивними спорудами, у тому числі з можливістю доступу до них осіб з обмеженими фізичними можливостями.
12 січня парламентом прийнято постанови № 2860-IX та № 2861-IX, якими уповноважено начальника Ювілейної сільської військової адміністрації Херсонського району Херсонської області, а також начальників Горохівської сільської й Снігурівської міської військових адміністрацій Баштанського району та Первомайської селищної військової адміністрації Миколаївського району Миколаївської області здійснювати повноваження, визначені у частині другій статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
31 січня 2023 року Кабінетом Міністрів України (далі – Урядом) прийнято постанову № 78 «Деякі питання надання у 2023 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я». Нею затверджено «Порядок та умови надання у 2023 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я».
Субвенція може бути спрямованою виключно на:
-
оплату поточних видатків закладів охорони здоров’я, а саме:
- будинків дитини;
- закладів служби крові;
- медико-соціальних експертних комісій;
- бюро судово-медичної експертизи у період з 1 січня по 30 червня 2023 року;
-
фінансування оглядів водіїв з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції;
-
забезпечення дітей до трьох років, хворих на окремі захворювання.
У постанові також здійснено розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на підтримку окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я між усіма обласними бюджетами та бюджетом міста Києва у 2023 році загальним обсягом майже 287 млн. грн.
У пункті 8 постанови також рекомендовано органам місцевого самоврядування у разі потреби:
-
додатково понад обсяги субвенції планувати та здійснювати з місцевих бюджетів оплату видатків, визначених пунктом 3 «Порядку та умов», затверджених цією постановою, включаючи погашення бюджетних зобов’язань минулих періодів, узятих на облік в органах Державної казначейської служби;
-
передавати субвенцію на здійснення окремих видатків у вигляді міжбюджетного трансферту до відповідного місцевого бюджету, зокрема у разі, коли на території територіальної громади недостатньо бюджетних установ, інших суб’єктів господарювання комунальної власності, які забезпечують надання публічних послуг.
У пункті 9 постанові також наголошується, що передача субвенції між місцевими бюджетами здійснюється на підставі рішень відповідних місцевих рад.
30 січня 2023 року Урядом прийнято постанову № 90 «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 6 грудня 2022 р. № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією». У ній зазначено, що:
-
території, для яких не визначена дата завершення бойових дій (дата припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації Російською Федерацією, вважаються такими, на яких ведуться бойові дії, або тимчасово окупованими Російською Федерацією;
-
прирівнювання територій, для яких не визначена дата припинення можливості бойових дій, до територій, на яких ведуться бойові дії, не застосовується до:
- зупинення вчинення виконавчих дій, заборони відкриття виконавчих проваджень та вжиття заходів примусового виконання рішень у випадках, установлених пунктом 102 розділу XIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про виконавче провадження»;
- надання доступу користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України.
27 січня 2023 року Урядом прийнято постанову №76 «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобовʼязаних на період мобілізації та на воєнний час». Нею затверджено:
-
Порядок бронювання військовозобов’язаних за списком військовозобов’язаних під час дії воєнного стану;
-
Порядок та критерії визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Бронювання військовозобов’язаних, зокрема тих, які працюють в органах місцевого самоврядування, якщо це необхідно для забезпечення функціонування зазначених органів, здійснюватиметься згідно з рішенням Мінекономіки України. Заброньованим військовозобов’язаним надаватиметься відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, строк якої не може перевищувати:
-
строку проведення мобілізації (для військовозобов’язаних, котрі працюють в органах місцевого самоврядування);
-
шести місяців – для військовозобов’язаних, котрі працюють на наступних (у тому числі й комунальних) підприємствах, в установах і організаціях:
-
яким встановлено мобілізаційні завдання;
-
які здійснюють виробництво товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань;
-
які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
-
Військовозобов’язані, які займають посади першої – четвертої категорій посад в органах місцевого самоврядування, підлягають бронюванню незалежно від військового звання, віку та військово-облікової спеціальності.
Кількість військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню та займають посади п’ятої – сьомої категорій посад в органах місцевого самоврядування, повинна становити 50 відсотків кількості військовозобов’язаних органу місцевого самоврядування на дату подання списку.
27 січня 2023 року Урядом прийнято постанову № 73 «Про внесення змін до Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 р. № 176. То ж тепер на період воєнного стану автомобільний перевізник має право скорочувати шлях проходження на автобусних маршрутах загального користування, що передбачений розкладом руху, до зупинки, яка розташована найближче до межі територій, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією. Інформація про території, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окуповані Російською Федерацією, є складовою частиною переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Мінреінтеграції України.
27 січня 2023 року Урядом прийнято постанову № 69 «Про внесення змін до Правил перетинання державного кордону громадянами України». Нею запроваджено обмеження у перетині державного кордону виключно на підставі рішень про службові відрядження низкою осіб, зокрема:
-
депутатами місцевих рад;
-
керівниками структурних підрозділів органів місцевого самоврядування;
-
працівниками, які заброньовані (на період мобілізації та на воєнний час) за органами місцевого самоврядування.
У виняткових випадках пропуск через державний кордон жінки та/або чоловіка, який є одиноким батьком, з числа зазначених вище осіб, які мають дитину/дітей віком до 18 років (включно), під час їх виїзду за межі України з метою відвідування таких дітей, які перебувають за межами України, або для супроводження таких дітей для виїзду за межі України здійснюється уповноваженими особами Держприкордонслужби за наявності відповідних підтвердних документів.
Під час воєнного стану пропуск через державний кордон вищеназваних осіб для лікування за кордоном здійснюється за наявності документів, які дають право на виїзд і в’їзд в Україну, та листа Міністра охорони здоров’я про погоджений з іноземною стороною перелік осіб, яких заклади охорони здоров’я іноземних держав можуть прийняти на лікування. Виїзд таких осіб дозволяється у супроводі одного з членів сім’ї першого ступеня споріднення.
Відповідно до пункту 2 постанови № 69 органам місцевого самоврядування у триденний строк потрібно подати до Адміністрації Державної прикордонної служби списки осіб, передбачених у пункті 2-14 «Правил перетинання державного кордону громадянами України», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 р. № 57, із зазначенням їх прізвища, імені, по батькові (за наявності) особи, дати народження, займаної посади та в подальшому в разі кадрових змін подавати оновлену інформацію не пізніше наступного дня після прийняття відповідного рішення.
20 січня 2023 року Урядом прийнято постанову № 59 «Про внесення змін до Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві». Внесені зміни спрямовані на регулювання відносин щодо розслідування нещасних випадків у період дії правового режиму воєнного (надзвичайного) стану в Україні, або окремих її місцевостях.
То ж тепер нещасні випадки, що сталися з працівниками підприємств (установ, організацій), їх філій, представництв та інших відокремлених і структурних підрозділів, особами, які працюють на умовах цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, фізичними особами — підприємцями, особами, які провадять незалежну професійну діяльність, членами фермерського господарства, особами, які фактично допущені до роботи без оформлення трудового договору, під час виконання трудових обов’язків внаслідок воєнних (бойових) дій (бомбардувань, ракетних та артилерійських обстрілів, мінувань територій та приміщень, захоплення в полон, інших протиправних дій, здійснення масових терористичних актів, що супроводжуються загибеллю людей чи руйнуванням особливо важливих об’єктів життєзабезпечення тощо), підлягають спеціальному розслідуванню незалежно від ступеня тяжкості травм (ушкодження здоров’я).
20 січня 2023 року Урядом прийнято постанову № 52 «Про затвердження критеріїв оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання для підтримки культури та збереження культурної спадщини». Ці критерії застосовуються для проведення оцінки допустимості державної допомоги (котра може надаватися у тому числі й за рахунок коштів місцевого бюджету) суб’єктам господарювання з метою підтримки культури та збереження культурної спадщини.
Державна допомога для підтримки культури та збереження культурної спадщини є допустимою, якщо надається на:
-
забезпечення діяльності:
- бібліотек, музеїв, архівів, галерей, цирків, театрів, кінотеатрів, філармоній, концертних організацій, мистецьких колективів, культурно- інформаційних та культурно-просвітницьких центрів, художніх галерей, виставок, кіновідеопрокатних підприємств, об’єднань, парків культури та відпочинку, установ із збереження кінематографічної спадщини, закладів освіти сфери культури (мистецьких шкіл, мистецьких ліцеїв, фахових мистецьких коледжів, закладів вищої мистецької освіти), інших закладів вищої освіти та наукових установ, що провадять освітню діяльність у сфері культури, інших закладів культури, суб’єктів діяльності у сфері культури;
- друкованих засобів масової інформації та електронних інформаційних ресурсів (інтернет-видань, інтернет-газет), діяльність яких провадиться у сфері культури;
- радіомовлення, яке чітко пов’язане з культурними цілями;
- із створення, виготовлення, розповсюдження, відтворення, виконання, переробки, перекладу, оцифрування та опублікування літературних та/або музичних творів;
-
щойно виявлені об’єкти культурної спадщини, пам’ятки культурної спадщини та культурні цінності; природну спадщину, яка пов’язана з культурною спадщиною або якщо таку спадщину офіційно визнано культурною чи природною спадщиною, території та об’єкти природно- заповідного фонду;
-
елементи нематеріальної культурної спадщини, у тому числі народної культури (фольклор, традиції, звичаї та обряди, діалекти і говірки, народні художні промисли та ремесла, історична топоніміка тощо);
-
культурно-мистецькі заходи, творчі програми та проекти у сфері культури;
-
діяльність у сфері культури та спеціалізованої мистецької освіти, а також сприяння розумінню значення захисту та розвитку різноманітних форм культурного самовираження, у тому числі через освітні програми та програми підвищення обізнаності громадськості, зокрема з використанням новітніх технологій;
-
зони охорони пам’яток культурної спадщини, буферні зони об’єктів всесвітньої спадщини, історичні ареали населених місць.
17 січня 2023 року Урядом прийнято постанову № 40 «Про внесення зміни до пункту 1 Положення про Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України». Нею розширено сферу суспільних відносин, в яких Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України забезпечує формування державної політики. То ж тепер воно забезпечує формування та реалізує державну політику ще й у наступних сферах:
-
державної регіональної політики;
-
розвитку місцевого самоврядування;
-
територіальної організації влади та адміністративно-територіального устрою;
-
житлової політики.
13 січня 2023 року Урядом прийнято постанову № 28 «Деякі питання оплати праці медичних, фармацевтичних працівників та фахівців з реабілітації державних та комунальних закладів охорони здоров’я». Нею встановлено мінімальні фінансові гарантії для медичних та фармацевтичних працівників на поточний рік, які працюють повний робочий день. То ж у 2023 році мінімальна заробітна плата для зазначених категорій працівників має бути не менше аніж 20 000 грн., медичної сестри/брата та фахівця із реабілітації – не менше аніж 13 500 грн.
13 січня 2023 року Урядом прийнято постанову № 27 «Про внесення змін до Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування». Її дію спрямовано на полегшення доступу на ринок для нових перевізників, демонополізацію ринку перевезення пасажирів та підвищення рівня конкуренції між перевізниками. У постанові, з-поміж іншого:
-
передбачено скасування можливості продовження строку дії дозволів на міжобласних маршрутах для тих перевізників, які вже працюють кілька років. Натомість запроваджено необхідність проведення регулярних конкурсів;
-
уведено систему бальної оцінки перевізника під час конкурсу (перелік відповідних показників нарахування балів зазначено у додатку № 5 до вищеназваного Порядку, в редакції постанови Уряду № 27). За порушення правил дорожнього руху, залежно від їх тяжкості, претендент втрачає певну кількість балів;
-
запроваджено подання документів для участі у конкурсі на міжобласних маршрутах в електронній формі, замість паперової;
-
вказано, що організатором перевезень на міських, приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території однієї територіальної громади, є виконавчий орган ради, яка представляє інтереси відповідної територіальної громади;
-
визначено, що організатор перевезень затверджує умови конкурсу, зокрема, відповідно до статті 44 Закону «Про автомобільний транспорт» (у тому числі щодо категорії, класу автобусів та року їх виготовлення), та Закону «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;
-
передбачено обов’язок для учасників усіх наступних конкурсів збільшити кількість транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення – як мінімум 50 відсотків запланованих від загальної кількості автобусів на міських автобусних маршрутах з січня 2023 року (до 70% з 2025 року) та до 20 відсотків – на приміських маршрутах.
10 січня 2023 року Урядом прийнято постанову № 25 «Про реалізацію експериментального проекту щодо створення сприятливих умов для забезпечення ефективного споживання електричної енергії населенням». Нею започатковано реалізацію протягом 2023 року експериментального проекту щодо створення сприятливих умов для забезпечення ефективного споживання електричної енергії населенням й затверджено Порядок його реалізації.
Мета експериментального проекту – забезпечення заміни побутових ламп розжарювання на світлодіодні лампи для економії споживання електричної енергії та відповідного зменшення навантаження на енергетичну систему України.
Обласні військові адміністрації, військові адміністрації районів та населених пунктів зобов’язані забезпечити вирішення питання щодо належного поводження з відпрацьованими лампами, отриманими акціонерним товариством «Укрпошта» від населення під час реалізації експериментального проекту, шляхом укладення в установленому порядку договорів про здійснення їх збирання, перевезення та утилізації за рахунок коштів, що надходять до спеціального фонду місцевих бюджетів за справляння екологічного податку. Органам місцевого самоврядування рекомендовано забезпечити фінансування таких договорів за рахунок коштів, що надходять до спеціального фонду місцевих бюджетів за справляння екологічного податку (відповідно до п.5 постанови Уряду № 25).
3 січня Урядом прийнято постанову № 8 «Про визначення мінімального розміру гарантійної частки будівництва об’єктів нерухомого майна».
Мінімальний розмір гарантійної частки будівництва становить:
-
10 відсотків – для місто Києва, Дніпра, Львова, Одеси та Харкова;
-
5 відсотків – для інших населених пунктів.
Принагідно нагадаємо, що відповідно до статті 1 Закону «Про гарантування речових прав на об’єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому» № 2518-IX, гарантійна частка будівництва об’єкта нерухомого майна – це сукупність майбутніх об’єктів нерухомості, яка визначається для кожного подільного об’єкта незавершеного будівництва (кожної черги будівництва/кожного пускового комплексу), речові права на які обтяжуються до прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта (черги/пускового комплексу) з метою гарантування добудови відповідного об’єкта іншими особами (у тому числі внаслідок банкрутства, фінансової неспроможності замовника будівництва/девелопера будівництва).
6 січня 2023 року видано розпорядження Уряду № 16-р «Про розподіл у 2023 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами». Ним затверджено розподіл вищеназваної субвенції із державного бюджету всім обласним бюджетам загальним обсягом майже 305 млн. грн..
3 січня 2023 року видано розпорядження Уряду № 8-р «Про погодження розподілу додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я між місцевими бюджетами у 2023 році». Ним затверджено розподіл вищеназваної дотації.
26 січня 2023 року Антимонопольний комітет України оприлюднив своє роз’яснення № 1-рр/дд з питань застосування законодавства щодо державної допомоги у сфері поводження з побутовими відходами. У своєму роз’ясненні АМКУ дає відповіді на наступні питання:
-
які правові наслідки недотримання конкурсних засад при визначенні виконавця послуг із вивезення побутових відходів?
-
чи відносяться послуги з поводження із побутовими відходами до послуг, що становлять загальний економічний інтерес?
-
за яких умов державна підтримка суб’єкта господарювання на здійснення заходів у сфері поводження з побутовими відходами визнається такою, що не є державною допомогою та не потребує повідомлення до АМКУ?
-
за яких умов державна підтримка суб’єкта господарювання на здійснення заходів у сфері поводження з побутовими відходами, у вигляді компенсації за обслуговування населення, визнається АМКУ такою, що є допустимою державною допомогою?
-
за яких умов державна допомога на охорону навколишнього середовища суб’єктам господарювання, що здійснюють діяльність у сфері поводження з побутовими відходами, може визнаватися АМКУ такою, що є допустимою державною допомогою?
13 січня 2023 року Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України (далі – Мінреінтеграції) оприлюднило роз’яснення щодо того, чим відрізняються територій можливих та активних бойових дій, перелік яких затверджено наказом Мінреінтеграції від 22 грудня 2022 року № 309.
То ж територіями активних бойових дій визначаються наступні території:
-
через які проходить лінія бойового зіткнення, або які межують з тимчасово окупованими територіями;
-
та на яких наразі неможливо у повному обсязі виконувати функції держави, зокрема в частині доступу до публічних електронних реєстрів, та існує значна загроза життю і здоров’ю населення.
Територіями можливих бойових дій вважаються наступні території:
-
які межують з територіями активних бойових дій або тимчасово окупованими територіями чи прилеглі до державного кордону з державою-агресором;
-
та на яких можливо забезпечувати функції держави, до яких може повертатися населення, втім періодично піддаються ворожим обстрілам.
Звертаємо увагу, що для територій можливих бойових дій не передбачено обмежень щодо доступу до публічних електронних реєстрів і проведення аукціонів для продажу об’єктів малої приватизації. Разом з тим на територіях активних бойових дій і на тимчасово окупованих територіях блокуються реєстри та забороняються відповідні аукціони.
Водночас допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам виплачується мешканцям всіх територій, включених до переліку, якщо для них не визначена дата завершення бойових дій (дата припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації.
Міністерство освіти і науки України оприлюднило свої листи № 1/385-23 «Про розрахунок обсягу освітньої субвенції на 2023 рік» від 10 січня й доповнення до нього від 20 січня 2023 року № 1/943-23.
У них Міністерство інформує, що за підтримки шведсько-українського проєкту «Підтримка децентралізації в Україні» (SALAR International) підготовано інформаційні довідки щодо розрахунку обсягів освітньої субвенції для обласних бюджетів та бюджетів територіальних громад на 2023 рік. Фінальні розрахунки та інформаційні довідки розміщені за цим посиланням.
Міністерство також наголошує, що, відповідно до пункту 6 «Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам», затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 6 від 14.01.2015 року, не допускається спрямування освітньої субвенції на наступні цілі:
-
закупівлю товарів, робіт і послуг, які безпосередньо не пов’язані з оплатою видатків на оновлення матеріально-технічної бази закладів та установ освіти (стосується залишків освітньої субвенції);
-
оплату посередницьких послуг;
-
здійснення заходів, метою яких є отримання прибутку;
-
фінансування закладів загальної середньої освіти (крім закладів початкової школи та приватних закладів загальної середньої освіти), кількість учнів у яких становить менше 25 осіб.
4 січня 2023 року Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру оприлюднила інформацію про те, що нею було проіндексовано нормативну грошову оцінку земельних ділянок, відповідно до індексу споживчих цін за попередній рік.