Ви читаєте Правовий Куточок за листопад. Якщо Вас цікавить Правовий Куточок за жовтень, проходьте за цим посиланням.
29 листопада 2022 року Кабміном прийнято постанову № 1340 «Про внесення змін до переліку товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість та які звільняються від сплати ввізного мита». Цією постановою звільнено від сплати мита та ПДВ комплектуючі для виготовлення генераторів та енергетичного обладнання, засоби очищення води та засоби супутникового зв'язку до мережі Інтернет (Starlink) при ввезенні їх на митну територію України.
29 листопада 2022 року Кабміном прийнято постанову № 1326 «Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 2022 р. № 1139». Нею змінено розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам (зокрема, обласним бюджетам Сумської та Харківської області) на здійснення заходів щодо підтримки територій, що зазнали негативного впливу внаслідок збройного конфлікту на сході України.
29 листопада 2022 року Кабміном прийнято постанову № 1325 «Про внесення змін до Порядку здійснення державного контролю/моніторингу за дотриманням вимог законодавства під час соціальної підтримки, соціальних послуг та за дотриманням прав дітей». Цією постановою передбачено, що планова перевірка, яка не проводилася у строки, визначені у щорічному плані на поточний рік, у зв’язку з настанням форс-мажорних обставин, зокрема у разі введення надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях, то вона включається до щорічного плану перевірок на наступний календарний рік.
У разі настання форс-мажорних обставин, зокрема введення надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях, на період дії таких обставин:
- планові перевірки не проводяться;
- розпочаті планові перевірки зупиняються і поновлюються протягом 10 робочих дні після закінчення таких обставин;
- позапланові перевірки проводяться за умов, визначених абзацом третім пункту 7 цього Порядку, з метою забезпечення дотримання обʼєктами державного контролю/моніторингу вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та за дотриманням прав дітей.
25 листопада 2022 року Кабміном прийнято постанову № 1316 «Про затвердження переліку робіт, які не потребують наявності в особи професійної або часткової професійної кваліфікації».
Принагідно нагадуємо, що відповідно до статті 4-1 Кодексу законів про працю України:
- професійна кваліфікація (повна професійна кваліфікація) - це визнана або присвоєна/підтверджена суб’єктом, уповноваженим на це законодавством, та засвідчена відповідним документом стандартизована сукупність здобутих особою компетентностей та/або результатів навчання, що дає змогу здійснювати всі трудові функції, визначені відповідним професійним стандартом;
- часткова професійна кваліфікація - це визнана або присвоєна/підтверджена суб’єктом, уповноваженим на це законодавством, та засвідчена відповідним документом стандартизована сукупність здобутих особою компетентностей та/або результатів навчання, що дає змогу здійснювати частину трудових функцій, визначених відповідним професійним стандартом.
Документ не передбачає професійної або часткової професійної кваліфікації для виконання робіт для окремих категорій працівників, як то: прибиральник службових приміщень; гардеробник; робітник з благоустрою; двірник, копіювальник тощо.
22 листопада 2022 року Кабміном прийнято постанову № 1311 «Про реалізацію експериментального проекту щодо взаємного визнання електронних довірчих послуг між Україною та Європейським Союзом». У ній, з-поміж іншого передбачено, що до укладення угоди між Україною та Європейським Союзом про взаємне визнання електронних довірчих послуг, а також угод з іншими країнами в Україні визнаються:
- іноземні кваліфіковані електронні довірчі послуги, а також результати надання таких послуг, у тому числі кваліфіковані електронні підписи, що надаються кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг у державах – членах ЄС та інших державах – членах Європейської економічної зони, що включені в Список довірчих списків Європейського Союзу - кваліфікованими електронними довірчими послугами, а результати надання таких послуг – кваліфікованими електронними підписами згідно із Законом України «Про електронні довірчі послуги»;
- засоби для створення кваліфікованого електронного підпису, сертифіковані відповідними державними або приватними органами, що призначені державами – членами ЄС відповідно до статті 30 Регламенту (ЄС) № 910/2014 Європейського Парламенту і Ради (ЄС) від 23 липня 2014 р. про електронну ідентифікацію та довірчі послуги для електронних транзакцій на внутрішньому ринку та про скасування Директиви 1999/93/ЄС, і включені до списку сертифікованих засобів для створення кваліфікованого електронного підпису, який ведеться Європейською комісією – засобами кваліфікованого електронного підпису чи печатки відповідно до Закону України «Про електронні довірчі послуги»;
- електронні підписи, створені в державах, що забезпечують належний захист персональних даних, перелік яких наведений у додатку до постанови Кабінету Міністрів України від 16 серпня 2022 р. № 910 «Деякі питання передачі персональних даних за межі України засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг», з метою забезпечення громадянам України, що виїхали за межі України, можливості використання електронного відображення інформації, що міститься у документах, передачі електронних копій відповідних документів та отримання публічних послуг за межами України за бажанням такого громадянина, – аналогами власноручних підписів на документах.
22 листопада 2022 року Кабміном прийнято постанову № 1306 «Про визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій». Зокрема, втратила чинність постанова Уряду від 3 квітня 1993 р. № 245 «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій», дія котрої, відповідно до постанов Верховного Суду (зокрема, постанови від 05 квітня 2021 року у справі № 335/10626/18), поширювалася на працівників комунальних підприємств, установ, організацій.
22 листопада 2022 року Кабміном видано розпорядження № 1047-р «Про скасування наказу Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства фінансів України від 28 червня 1993 р. № 43 «Про затвердження Положення про умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій». Таким чином, втратив чинність наказ, яким було затверджено Положення, котре містило спеціальні норми, спрямовані на регулювання умов роботи за сумісництвом, у тому числі й на комунальних підприємствах, установах, організаціях (зокрема, відповідно до постанови Верховного Суду від 05 квітня 2021 року у справі № 335/10626/18).
Міністерством освіти і науки України затверджено «Типову програму підвищення кваліфікації педагогічних працівників щодо впровадження професійного стандарту «керівник (директор) закладу дошкільної освіти» (наказ від 29 листопада 2022 року № 1068) та «Типову програму підвищення кваліфікації педагогічних працівників щодо впровадження професійного стандарту «вихователь закладу дошкільної освіти» (наказ від 29 листопада 2022 року №1067).
23 листопада 2022 року Міністерство розвитку громад та територій України винесло на громадське обговорення проект постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання реалізації Закону України «Про гарантування речових прав на об’єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому». Зауваження та пропозиції приймаються до 08 грудня 2022 року на електронну адресу: PlashchenkoEM@minregion.gov.ua. Консультації з питання, що винесено на обговорення, надаються за телефоном (044) 284- 0-524. Відповідальні особи від органу виконавчої влади: Плащенко Євген, Різник Віталій.
Міністерство охорони здоров’я України оприлюднило своє роз’яснення щодо того, як особам з інвалідністю відновити втрачені документи МСЕК.
Пенсійний фонд України оприлюднив своє роз’яснення щодо того, чи можна відмовитися від призначення пенсії в 60 років та призначити її пізніше, і як відстрочка вплине на розмір пенсії.
Фонд соціального страхування України оприлюднив свої роз’яснення щодо того, від чого залежить розмір допомоги за лікарняними, а також як отримати допомогу за електронним лікарняним.
Верховний Суд у справі № 600/2150/21-а вирішив спір, в якому оскаржувалося рішення виконавчого комітету міської ради через його відмову в переведенні садового будинку в жилий будинок у садівничому товаристві у зв’язку з невідповідністю генеральному плану міста та наявністю складних геологічних умов (зсув). Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанції керувалися тим, що земельна ділянка, на якій розташований належний позивачці садовий будинок, перебуває в рекреаційній зоні обмеженого користування, що призначається для розміщення дач, колективних садів. Суди також врахували, що територія садівничого товариства розташована на ерозійно-зсувному правому схилі долини річки із загальним ухилом рельєфу до 13 %, а тому земельна ділянка належить до несприятливих для забудови територій через зсувонебезпечність, малосприятливих за ухилом рельєфу й глибиною залягання рівня підземних вод. То ж оскільки садовий будинок не мав інженерного захисту, його визнали таким, що не відповідає вимогам будівельних норм.
У своїй постанові від 26 жовтня 2022 року у справі № 600/2150/21-а Верховний Суд сформулював правову позицію, відповідно до якої у законодавстві зазначено вичерпний перелік підстав для відмови в переведенні дачного чи садового будинку в жилий. Зокрема, обов’язковою умовою переведення таких будинків у жилі є їх відповідність будівельним стандартам, що висуваються до жилих домоволодінь. Оскільки інженерно-технічні вимоги до облаштування жилих будівель з урахуванням особливостей рельєфу та інших інженерно-геологічних умов є складовою державних будівельних норм, тому невідповідність дачного чи садового будинку цим вимогам є підставою для ухвалення суб’єктом владних повноважень рішення про відмову в переведенні таких будинків у жилі.
Велика Палата Верховного Суду (далі – ВП ВС) розглянула спір, в якому досліджувалися можливі підстави для стягнення на користь працівника з відповідача-роботодавця (виробничі потужності якого розташовані на території проведення АТО) невиплаченої заробітної плати. Відповідач наполягав, що змушений був звільнити працівників з роботи через те, що в березні 2017 року підприємство захопили невідомі озброєні особи. Це підтверджував науково-правовий висновок Торгово-промислової палати України. Відповідач вважав такі події обставинами непереборної сили, унаслідок яких, на його думку, він мав би бути увільненим від обов’язку виплатити звільненим працівникам заробітну плату у день їх звільнення.
ВП ВС у своїй постанові від 26 жовтня 2022 року у справі № 905/857/19 наголосила, що в нормах трудового законодавства не передбачено такої підстави для звільнення роботодавця від виплати працівникові заробітної плати як обставини непереборної сили. Також ВП ВС зазначила, що оскільки виплата заробітної плати працівнику – це обов’язок роботодавця, то ст. 10 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» не може застосовуватися до правовідносин щодо виплати заробітної плати.
Таким чином, ВП ВС у п.74 цієї постанови відступила від висновку об’єднаної палати Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду, відображеного у її постанові від 10 жовтня 2019 року у справі № 243/2071/18, відповідно до якої заробітна плата є відповідальністю в розумінні ст. 617 ЦК України, від якої роботодавець може бути звільнений унаслідок випадку або непереборної сили.
Верховний Суд у справі № 640/16767/21 вирішив спір, в якому першим заступником керівника Київської міської прокуратури оскаржувалося рішення судів нижчих інстанцій через їх відмову відкривати провадження за його позовом в інтересах держави. Суди першої та апеляційної інстанцій мотивували свої рішення тим, що прокурор не повинен вважатися альтернативним суб’єктом звернення до суду та замінювати компетентний орган, який може і бажає захищати інтереси держави. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду задовольнив касаційну скаргу прокурора.
Верховний Суд у своїй постанові від 17 листопада 2022 року у справі № 640/16767/21 сформулював правову позицію, відповідно до якої захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб’єкти владних повноважень, а не прокурор. Водночас, щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб’єкта владних повноважень, який всупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно. Підстави для представництва прокурором інтересів держави повинні існувати на час звернення до суду. Прокурор повинен надати суду докази, які свідчать про те, що відповідний орган державної влади (інший суб’єкт владних повноважень) не здійснює захисту інтересів держави або здійснює його неналежним чином. Такими доказами, зокрема, можуть бути звернення прокурора до відповідного органу щодо захисту інтересів держави, відповіді на них та інші письмові докази, що стосуються справи.
Верховний Суд також наголосив, що прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого у ст. 23 Закону України «Про прокуратуру». То ж якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомі причини такої бездіяльності, він обов’язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з’ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.
21 листопада Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій поширило роз’яснення щодо того, як прописати новонароджену дитину, якщо її батьки зареєстровані на тимчасово окупованій території.
21 листопада Міністерство розвитку громад та територій України винесло на громадське обговорення проект постанови уряду «Про затвердження Порядку та умов надання у 2022 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на компенсацію різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води згідно із Законом України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування». Проєкт акта визначає механізм надання у 2022 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на компенсацію заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води суб’єктам господарювання у сферах теплопостачання.
Зауваження та пропозиції приймаються до 05 грудня 2022 року на електронну адресу: mastiuhinaok@minregion.gov.ua. Консультації з питання, що винесено на обговорення, надаються за телефоном (044) 590-47-28, 095-286-14-14. Відповідальні особи: Кравченко Наталія, Мастюгіна Оксана.
17 листопада 2022 року Рішенням Конституційного Суду України № 9-р(ІІ)/2022 у справі за конституційною скаргою приватного акціонерного товариства «Одестеплокомуненерго» визнано неконституційним припис статті 37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», відповідно до якого Міністерство юстиції України раніше могло скасовувати рішення державних реєстраторів, які могли містити помилки.
Оспорюваний припис статті 37 Закону визнали неконституційним, оскільки він надавав Міністерству юстиції України повноваження позбавляти особу права власності шляхом скасування державної реєстрації на підставі помилок, допущених державним реєстратором, чим порушував припис частини четвертої статті 41 Конституції України, згідно з якими право власності є непорушним.
16 листопада 2022 року Верховна Рада прийняла закон «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку проведення загальної мобілізації» № 2739-IX. Цим Законом України затверджено Указ Президента від 7 листопада 2022 року №758/2022 та продовжено строк проведення загальної мобілізації з 21 листопада 2022 року на 90 діб.
16 листопада 2022 року Верховна Рада прийняла закон «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» № 2738-IX. Цим законом затверджено Указ Президента від 7 листопада 2022 року №757/2022 та продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 21 листопада 2022 року строком на наступні 90 діб.
16 листопада 2022 року Верховна Рада прийняла закон «Про внесення змін до Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» щодо вдосконалення порядку включення благодійників – фізичних осіб до Реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації» (реєстраційний № 8076). Таким чином максимально спрощено реєстрацію волонтерів, їм тепер можна легалізуватися через Додаток «Дія».
16 листопада 2022 року Верховна Рада прийняла закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії порушенню прав у сфері праці» (реєстраційний № 5748). Його дію спрямовано на захист учасників трудових відносин від різних форм мобінгу (цькування), тобто від діяння роботодавця або окремих працівників трудового колективу, які спрямовані на приниження гідності та честі працівника, його професійної (ділової) репутації у формі психологічного та/або економічного тиску, зокрема із застосуванням засобів електронних комунікацій, створення стосовно нього напруженої, ворожої, образливої атмосфери, у тому числі, що змушує особу недооцінювати власну професійну придатність.
16 листопада 2022 року Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до пункту 165.1.54 статті 165 Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування певних видів благодійної допомоги, зібраної волонтерами» (реєстраційний № 7492). Його прийнято задля розширення можливих напрямків витрат осіб, включених до «Реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, а також задля застосування щодо них податкової пільги.
16 листопада 2022 року Верховна Рада України прийняла закон «Про внесення змін до статті 166-11 Кодексу України про адміністративні правопорушення у зв'язку зі змінами в порядку подання державному реєстратору інформації про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи» (реєстраційний № 6321). Дію цього закону України спрямовано на забезпечення узгодженості правового регулювання відносин, що виникають унаслідок притягнення осіб до адміністративної відповідальності у разі не розкриття юридичними особами інформації про своїх кінцевих бенефіціарних власників, необхідної для проведення фінансового моніторингу, відповідно до вимог законів «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» та «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».
16 листопада 2022 року Верховна Рада України прийняла закон «Про внесення змін до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» щодо деяких питань визначення правового статусу тимчасово окупованих територій України в умовах воєнного стану» (реєстраційний № 8088). Закон наділяє Кабмін повноваженнями визначати межі тимчасово окупованих територій в умовах воєнного стану, що створить передумови для належного застосування положень Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» на територіях, які були тимчасово окуповані державою-агресором після 24 лютого 2022 року.
16 листопада 2022 року Верховна Рада прийняла постанову № 2740-IX «Про Звернення Верховної Ради України до парламентів держав світу щодо визнання Голодомору 1932-1933 років геноцидом українського народу». Парламент прагне привернути увагу всього світу до трагедії українського народу та наголошує на існуванні історичних паралелей між Голодомором - геноцидом 1932-1933 років та сучасним геноцидом українців, який намагається реалізувати рф у нинішній воєнній агресії.
16 листопада 2022 року Верховна Рада прийняла постанови № 2777-IX та № 2778-IX «Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Харківській та Херсонській областях повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану». Цими постановами передбачено, що у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування:
1) начальники цих військових адміністрацій (перелік яких зазначений у постановах):
-
крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України «Про правовий режим воєнного стану», здійснюють повноваження відповідних сільських, селищних, міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних сільських, селищних, міських голів;
-
можуть затвердити тимчасову структуру виконавчих органів відповідної сільської, селищної, міської ради (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду);
2) апарати відповідних рад та їх виконавчі комітети, інші виконавчі органи (з урахуванням абзацу третього пункту 1 частини другої статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»), комунальні підприємства, установи та організації відповідних територіальних громад підпорядковуються начальникам відповідних військових адміністрацій.
16 листопада 2022 року Верховна Рада України прийняла постанову № 2779-IX «Про перейменування міста Новоград-Волинський Новоград-Волинського району Житомирської області». Вищеназване місто нею перейменовано на місто Звягель. Також парламент постановою № 2780-IX перейменував Новоград-Волинський район на Звягельський.
16 листопада 2022 року Верховна Рада прийняла за основу проект закону «Про службу в органах місцевого самоврядування» (реєстраційний № 6504 від 05.01.2022 року) та доручила Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування підготувати його за скороченою процедурою до розгляду в другому читанні.
15 листопада 2022 року Кабінетом Міністрів прийнято постанову № 1289 «Про внесення змін до Положення про Пенсійний фонд України». Нею розширено повноваження Пенсійного фонду України. Він тепер буде відповідальний не лише за реалізацію державної політики з питань пенсійного забезпечення, надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу, але й за загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійне захворювання, які спричинили втрату працездатності.
15 листопада 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 1286 «Про реалізацію експериментального проекту із створення, впровадження та забезпечення функціонування Єдиної цифрової інтегрованої інформаційно-аналітичної системи управління процесом відбудови інфраструктури». Цією постановою започатковано реалізацію протягом двох років вищеназваного експериментального проекту щодо функціонування інформаційно-комунікаційної системи, призначеної для автоматизації планування фінансування робіт з відновлення та/або відбудови об’єктів інфраструктури транспорту, а також моніторингу процесу відновлення та/або відбудови об’єктів інфраструктури транспорту (проектування, публічні закупівлі, будівництво, реконструкція, капітальний чи поточний ремонт, інші будівельні та відновлювальні роботи, введення в експлуатацію відбудованих об’єктів інфраструктури транспорту тощо) та використання фінансових ресурсів. Цією постановою також затверджено «Порядок реалізації експериментального проекту із створення, впровадження та забезпечення функціонування Єдиної цифрової інтегрованої інформаційно-аналітичної системи управління процесом відбудови інфраструктури».
15 листопада 2022 року Кабінетом Міністрів прийнято постанову № 1281 «Деякі питання виконання Закону України «Про соціальний і правовий захист осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їхніх сімей». Цією постановою затверджено:
-
«Положення про Комісію з питань встановлення факту позбавлення особи особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України»;
-
«Порядок призначення та виплати допомоги особам, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членам їх сімей»;
-
«Порядок створення, ведення, доступу до відомостей Єдиного реєстру осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України».
15 листопада 2022 року Кабінетом Міністрів прийнято постанову № 1279 «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на відновлення об’єктів критичної інфраструктури в рамках спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту «Проект розвитку міської інфраструктури – 2». Джерелом формування субвенції є кошти позики, залучені Україною від Міжнародного банку реконструкції та розвитку відповідно до Угоди про позику між Україною та Міжнародним банком реконструкції та розвитку від 26 травня 2014 р. № 8391-UA. Розпорядниками/одержувачами субвенції за місцевими бюджетами (кінцевими бенефіціарами) є підприємства, установи та організації комунальної форми власності, визначені рішенням відповідної місцевої ради або військової адміністрації (у разі її утворення) про такий бюджет. Одержувачі субвенції визначаються з урахуванням критеріїв, визначених у постанові Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 р. № 228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ».
Умовами надання субвенції є:
-
належність до комунальної форми власності об’єкта, на фінансування якого спрямовується субвенція;
-
спрямування субвенції на створення, приріст або оновлення основних фондів комунальної власності;
-
спроможність подальшого утримання за рахунок коштів місцевих бюджетів основних фондів комунальної власності, придбання яких фінансується за рахунок субвенції;
-
заборона за рахунок субвенції купівлі або приватизації землі, будівель, приміщень;
-
недопущення будь-якого подвійного фінансування одних і тих же витрат, зокрема за рахунок коштів, наданих Міжнародним банком реконструкції та розвитку, іншими донорами, коштів державного чи місцевих бюджетів;
-
недопущення використання субвенції для погашення штрафних санкцій, що нараховуються за порушення умов договорів.
15 листопада 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження № 1024-р «Про затвердження плану заходів із створення системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112».
14 листопада Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України (далі – Мінреінтеграції) оприлюднило роз’яснення щодо того, чи можна отримати допомогу внутрішньо переміщеної особи на новонароджену дитину. На думку Мінреінтеграції України, якщо переселенець перемістився після 24 лютого 2022 року з населеного пункту в районі воєнних (бойових) дій, окупації, оточення й оформив довідку внутрішньо переміщеної особи, то не лише він, але й навіть його новонароджений малюк має право на отримання такого статусу. На основі цієї довідки можна подати заяву про виплату допомоги на проживання для своєї дитини.
14 листопада 2022 року Міністерство розвитку громад та територій України винесло на громадське обговорення проект постанови уряду «Про затвердження Переліку витрат та/або втрат, понесених внаслідок воєнних дій та з метою запобігання настанню гуманітарних кризових ситуацій, а також Порядку та умов їх розрахунку та затвердження». Проект постанови уряду спрямований на визначення переліку витрат та/або втрат підприємств теплопостачання, що виникли внаслідок воєнних дій, які підлягатимуть компенсації за рахунок коштів державного бюджету, а також механізм їх розрахунку, розгляду та затвердження.
Зауваження та пропозиції приймаються до 29 листопада на електронну адресу: BondarchukYaA@minregion.gov.ua. Консультації з питання, що винесено на обговорення, надаються за телефоном (044) 284-06-69. Відповідальні особи: Кравченко Наталія, Бондарчук Ярослава.
Державна податкова служба України оприлюднила інформаційний лист № 7/2022 щодо особливостей оподаткування податком на прибуток операцій з надання благодійної, у тому числі гуманітарної, допомоги під час воєнного стану, пов’язаної з потребою забезпечення оборони держави.
11 листопада 2022 року прийнято постанову Кабінету Міністрів України № 1261 «Про внесення змін до пункту 3 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування». Нею запроваджено виключення із застосування пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» закону «Про публічні закупівлі» у разі здійснення закупівлі товару (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), включеного до переліку товарів, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій хвороби COVID-19, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість та які звільняються від сплати ввізного мита, затвердженого постановою уряду від 20 березня 2020 р. № 224.