Ви читаєте Правовий Куточок за жовтень. Якщо Вас цікавить Правовий Куточок за листопад - проходьте за цим посиланням.
29 жовтня 2022 року набрав чинності закон «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» від 18 жовтня 2022 року № 2675-IX. Ним, з-поміж іншого, передбачено збільшення бюджетних призначень окремим головним розпорядникам коштів державного бюджету - суб’єктам сектору національної безпеки і оборони на 386,9 млрд. грн. Окрім того, Законом України передбачено, що, як виняток з положень частини дванадцятої статті 23 та частин першої і другої статті 57 Бюджетного кодексу України, залишки коштів за окремими субвенціями з державного бюджету місцевим бюджетам, наданими з державного бюджету упродовж 2020-2021 років, які станом на кінець 2022 року зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів, можна буде використовувати для здійснення відповідних витрат у 2023 році з урахуванням їх цільового призначення.
25 жовтня офіційно оприлюднений текст закону «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 21 вересня 2022 року № 2620-IX. Він набирає чинності з 1 січня 2023 року та передбачає викладення у новій редакції Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та вносить зміни до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Закон запроваджує передачу функцій управління системою загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасних випадків від Фонду соціального страхування України до Пенсійного фонду України.
28 жовтня 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №1220 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо оформлення документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України». Нею в умовах воєнного стану спрощено порядок оформлення паспортних документів. Зокрема, передбачено можливість:
- оформлення закордонними дипломатичними установами паспорта громадянина України для виїзду за кордон дитині на підставі звернення лише одного з батьків;
- формування е-паспорта громадянина України, е-паспорта громадянина України для виїзду за кордон особам, які не змогли отримати виготовлений документ через тимчасову окупацію території України або активні бойові дії;
- завершення процедури оформлення документів територіальним підрозділом ДМС, який не здійснював прийом заяв;
- пересилання виготовлених документів для їх видачі від одного територіального підрозділу ДМС до іншого в межах України, а також за кордон;
- отримання виготовленого закордонного паспорта дитини іншою особою, яку визначатимуть батьки або інші законні представники.
Постановою також розширено коло свідків, які беруть участь у процедурі встановлення особи під час отримання паспорта після досягнення 18 років, й надано можливість здійснювати її у режимі відеоконференцзв’язку (у разі неможливості членам сім’ї бути присутніми особисто). Постанова набирає чинності через 15 днів з дня її опублікування.
21 жовтня 2022 року постановою Кабінету Міністрів України №1205 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2017 р. № 733» оновлено «Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв’язку у сфері цивільного захисту». Ним, зокрема, передбачено створення та функціонування локальних систем оповіщення. Підприємствам, установам та організаціям (незалежно від форми власності), власникам та користувачам об’єктів із масовим перебуванням людей забороняється без погодження з відповідним місцевим органом виконавчої влади (органом місцевого самоврядування): відключати канали та лінії електронних комунікаційних мереж, що задіяні системами оповіщення; здійснювати демонтаж технічних засобів оповіщення та інформування (зокрема радіотрансляційних точок).
Експлуатаційно-технічне обслуговування автоматизованих систем оповіщення, а також проведення організаційно-технічних заходів із запобігання несанкціонованому їх запуску має організовуватися відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування щодо загальнодержавної, територіальних та місцевих автоматизованих систем централізованого оповіщення. Керівники органів місцевого самоврядування, підприємств (установ, організацій), де встановлено програмно-технічні засоби автоматизованих систем оповіщення, технічні засоби оповіщення та інформування, технічні засоби електронних комунікацій, мають забезпечують їх збереження та застосування за призначенням. Зняття з експлуатації діючої автоматизованої системи оповіщення здійснюється за рішенням відповідного органу місцевого самоврядування, підприємства (установи, організації) лише після введення в експлуатацію нової автоматизованої системи оповіщення.
21 жовтня 2022 року постановою Кабінету Міністрів України №1203 «Деякі питання діяльності агенцій регіонального розвитку» викладено у новій редакції «Типове положення про агенцію регіонального розвитку», затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2016 р. № 258. Типове положення визначає правові та організаційні засади діяльності агенцій регіонального розвитку, утворених відповідно до Закону України «Про засади державної регіональної політики» від 5 лютого 2015 року № 156-VIII, котрі є неприбутковими установами, що утворюються з метою ефективної реалізації державної регіональної політики в регіоні. Агенції не є бюджетними установами. Тепер агенції можуть засновувати обласні, Київська та Севастопольська міські ради та відповідні держадміністрації, регіональні відділення всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування (у разі членства в такій асоціації усіх територіальних громад відповідної області). Співзасновниками Агенцій можуть бути сільські, селищні, міські, районні ради, регіональні відділення всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування чи асоціації органів місцевого самоврядування регіону.
Агенції мають право брати участь:
- у розробленні та забезпеченні реалізації регіональної стратегії розвитку і плану заходів з її реалізації, проведенні моніторингу та оцінювання їх реалізації;
- у розробленні проектів регіонального плану відновлення та розвитку, планів відновлення та розвитку територіальних громад;
- у підготовці, поданні на конкурсний відбір і реалізації проектів регіонального розвитку;
- надавати консультаційно-методичну допомогу органам місцевого самоврядування з питань розроблення стратегій розвитку територіальних громад, проектів регіонального розвитку, регіональних та місцевих програм розвитку тощо.
21 жовтня 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 1202 «Деякі питання реалізації актів законодавства у сфері міграції в умовах воєнного стану». Нею запроваджено можливість в’їзду та законного перебування в Україні іноземців та осіб без громадянства (окрім громадян російської федерації) на підставі посвідки на тимчасове або постійне проживання, строк дії яких закінчився, або які підлягають обміну після 24 лютого 2022 року. Зазначена норма діятиме на час воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування. Також цією постановою встановлено, що на період дії воєнного стану, паспорти громадян України у формі картки, терміни дії яких закінчилися під час війни, та паспорти громадян України зразка 1994 року, до яких не вклеєно фотокартки при досягненні 25- чи 45-річного віку (якщо термін вклеювання фотокартки настав у період воєнного стану), є документами, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України. Вищезазначені документи підлягатимуть обов’язковому обміну протягом 30 днів з моменту припинення, або скасування в Україні воєнного стану.
21 жовтня постановою Кабінету Міністрів України № 1196 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 р. № 555» затверджено у новій редакції «Порядок проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні». Ним передбачено порядок проведення громадських слухань щодо проектів наступної містобудівної документації: комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів, а також детальних планів територій у межах та за межами населених пунктів.
Постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2022 року №1193 «Про внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 р. № 413» оновлено процедуру надання та позбавлення статусу учасника бойових дій для осіб, які брали безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України. Завдяки внесеним змінам зазначена категорія осіб матиме змогу користуватися пільгами і гарантіями, визначеними, зокрема, Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII.
21 жовтня розпорядженням Кабінету Міністрів України № 931-р «Про внесення зміни до пункту 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 1171» починаючи із 1 січня 2023 року знижено до 0,25% річних від суми непогашеної позики розмір кредитної ставки на проєкти з термомодернізації адміністративних будівель, шкіл та лікарень, котрі реалізовуватимуться за рахунок позики від Європейського інвестиційного банку для реалізації проекту «Енергоефективність громадських будівель в Україні».
31 жовтня 2022 року Національне агентство з питань запобігання корупції (далі – НАЗК) затвердило у новій редакції «Методичні рекомендації щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, дотримання обмежень щодо запобігання корупції». В оновлених Методичних рекомендаціях сформульовано правові позиції НАЗК щодо наступних ситуацій:
- чи відсутній конфлікт інтересів у депутатів місцевих рад під час розгляду питань щодо встановлення розмірів місцевих податків і зборів? (п.п.14.1.2. п.14.1 розділу 14);
- чи не порушують депутати місцевих рад, які працюють у раді на постійній основі, антикорупційне законодавство під час голосування за рішення про затвердження місцевого бюджету? (п.п.14.1.2. п.14.1 розділ 14);
- чи є конфлікт інтересів у керівників закладів освіти, які працюють у цих же закладах за сумісництвом? (п.п. 14.1.4. п. 14.1 розділу 14);
- чи можна посадовцю встановлювати собі надбавки та премії, як запобігти конфлікту інтересів під час реалізації повноважень з оплати праці? (п.п. 14.1.6. п. 14.1 розділу 14);
- коли є конфлікт інтересів у керівника, у якого в підпорядкуванні працюють близькі особи? (п.п. 2.2.1. п. 2.1 розділу 2);
- чи виникає конфлікт інтересів у посадовця, коли він приймає рішення щодо свого керівника (п.п. 2.2.1. п. 2.1 розділу 2); особливості врегулювання конфлікту інтересів при спільній роботі близьких осіб (п.п. 14.1.1. п. 14.1 розділу 14); у депутатів місцевих рад (п.п. 14.1.2. п. 14.1 розділу 14); у міських, сільських, селищних голів (п.п. 14.1.3. п. 14.1 розділу 14); у зв’язку із суміщенням (сумісництвом) та володінням корпоративними правами (п.п. 14.1.4. п. 14.1 розділу 14), через позаслужбові відносини (п.п. 14.1.5. п. 14.1 розділу 14).
Окрім того, оновлено позицію НАЗК щодо участі посадовців у заходах, пов’язаних із їхньою службовою діяльністю (у конференціях, семінарах, громадських слуханнях тощо), та отримання коштів від організатора заходу (добових, на проїзд, харчування, проживання) (приклад 4 п.14.3. розділу 14).
27 жовтня 2022 року Фонд державного майна України оприлюднив «Інструкцію про порядок підписання документів кваліфікованим електронним підписом». Ця Інструкція визначає порядок дій орендодавців щодо підписання (забезпечення підписання) кваліфікованим електронним підписом наступних документів:
- договору оренди, що укладається (продовжується) за результатами проведення електронного аукціону;
- договору оренди, що укладається (продовжується) без проведення аукціону;
- договорів оренди, що викладаються у новій редакції у зв’язку із внесенням змін до договорів оренди з метою приведення їх у відповідність із визначеним Законом України «Про оренду державного та комунального майна» мінімальним строком оренди;
- договорів про внесення змін до договору оренди;
- акта приймання-передачі об’єкта оренди.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 17 жовтня 2022 року № 233 «Про внесення змін до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75» оновлено перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій, або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні). Тепер до нього віднесено 326 громад із дев’яти областей України, зокрема, 10 із Дніпропетровської, 66 із Донецької, 59 із Запорізької, 37 із Луганської, 26 із Миколаївської, 20 із Сумської, 56 із Харківської, 48 із Херсонської та 4 із Чернігівської областей. Нагадуємо, що усі внутрішньо переміщені особи з цих громад мають право на грошову допомогу від держави.
28 жовтня 2022 року Пенсійний фонд України поширив роз’яснення щодо того, чи зараховується жінкам до страхового стажу для обчислення пенсії час догляду за малолітньою дитиною. До страхового стажу для обчислення пенсії зараховуються ті періоди, протягом яких особа підлягала загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню, та за які з 1 січня 2004 року (дати набрання чинності Законом України від 09.07.2003 року № 1058-IV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»), щомісяця сплачені страхові внески. То ж до 01 січня 2004 року час догляду за дитиною до трьох років зараховується до страхового стажу матері, яка на час народження дитини не перебувала у трудових відносинах (на підставі свідоцтва про народження дитини). Із 01 січня 2004 року до 31 грудня 2004 року – такий період зараховується до її страхового стажу (на підставі документу, що підтверджує факт отримання допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, наприклад, довідки управління соціального захисту населення, яке виплачувало жінці допомогу). Із 01 січня 2005 року – такий період зараховується до страхового стажу матері, якщо вона отримувала відповідну допомогу, за даними системи персоніфікованого обліку. Незалежно від того, чи працювала жінка до виходу у відпустку по догляду за дитиною до трьох років чи ні, цей період їй зараховується до страхового стажу, оскільки нарахування та сплата страхових внесків за неї здійснюється за рахунок коштів державного бюджету.
25 жовтня 2022 року оприлюднено роз’яснення Національного агентства України з питань державної служби (далі – НАДС) № 161 р/з щодо призначення осіб на посади в органи місцевого самоврядування у період дії воєнного стану. Аналізуючи норми Закону України «Про правовий режим воєнного стану», НАДС робить висновок, що у період дії воєнного стану особи призначаються на посади в органах місцевого самоврядування сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради, без конкурсного відбору. Особа, котра виявила бажання працювати в органі місцевого самоврядування, має подати до такого органу заяву, заповнену особову картку встановленого зразка, а також документи, що підтверджують наявність у неї громадянства України, освіти та досвіду роботи згідно із вимогами законодавства, встановленими щодо відповідних посад.
24 жовтня 2022 року Міністерство освіти і науки України (далі – МОН України) оприлюднило лист № 1/12502-22 щодо відрахування дітей із закладів дошкільної освіти в умовах війни. У ньому наголошується, що відрахування дитини з дошкільного закладу можливе лише відповідно до підпунктів 1-4 пункту 13 Положення про заклад дошкільної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2 003 р. № 305 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 січня 2021 р. № 86), тобто через наступні підстави:
- за заявою одного з батьків або іншого законного представника дитини, що подавав заяву про зарахування (крім випадків, коли рішенням органу опіки та піклування або суду місце проживання дитини визначено з іншим із батьків);
- на підставі медичного висновку про стан здоров’я дитини, що виключає можливість її подальшого перебування у закладі дошкільної освіти відповідного типу;
- у разі досягнення вихованцем станом на 1 вересня повних семи років (для дітей з особливими освітніми потребами - повних восьми років), що передбачає його відрахування до 31 серпня поточного року;
- у разі переведення вихованця до іншого закладу дошкільної освіти.
МОН України застерігає керівників (директорів) закладів дошкільної освіти щодо неприпустимості безпідставного відрахування дітей із закладу освіти.
21 жовтня 2022 року МОН України оприлюднило лист № 1/12392-22 «Про атестацію та підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти у період воєнного стану в Україні». У листі МОН України рекомендує у 2022/2023 навчальному році завершити проведення атестації педагогів, діяльність яких вивчена до 24 лютого 2022 року, але атестацію перенесено на рік. У випадку призупинення дії трудового договору атестація педагогічного працівника не проводиться. Однак, враховуючи поточну ситуацію в регіоні та бажання педагогічного працівника, з яким призупинено дію трудового договору, проведення атестації можливе за рішенням атестаційної комісії. Це стосується і працівників, яким оголошено простій.
Щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників, то МОН України нагадує: кожен педагог може самостійно обирати форми навчання, програми і освітні заклади. Законом України «Про освіту» педагогам гарантується вільний вибір освітніх програм, форм навчання, закладів освіти, установ і організацій, інших суб’єктів освітньої діяльності, що здійснюють підвищення кваліфікації та перепідготовку педагогічних працівників.
28 жовтня 2022 року МОН України винесло на громадське обговорення проєкт наказу «Про затвердження Типового положення про організацію освітнього процесу в закладах фахової передвищої освіти». Зауваження та пропозиції до зазначеного проєкту приймаються у формі порівняльної таблиці до 29 листопада 2022 року на електронну адресу: shykova@mon.gov.ua. Контактна особа для надання консультацій: Олена Шикова, тел. (044) 281-32-18.
19 жовтня 2022 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель» (реєстр. № законопроекту 7636).
Цим законом, зокрема:
- відновлюється проведення земельних торгів з передачі у користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності;
- відновлюється реєстрація прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, яка була зупинена через війну;
- закріплюється право розміщення об’єктів виробництва біометану у складі сільськогосподарських комплексів на земельних ділянках сільськогосподарського призначення без зміни цільового призначення;
- скасовується необхідність відшкодування втрат сільськогосподарського призначення у разі зміни цільового призначення земельних ділянок сільськогосподарського призначення;
- врегульовується питання внесення до Державного земельного кадастру відомостей про якісні характеристики угідь, заходи щодо охорони земель і ґрунтів, обмеження у використанні земель;
- констатується, що громадяни та юридичні особи, які одержали право постійного користування земельними ділянками державної та комунальної власності, але відповідно до Земельного кодексу України не можуть бути суб’єктами такого права, можуть викупити такі земельні ділянки із розстроченням платежу або отримати їх в оренду із визначеними умовами таких договорів;
- дозволяється в умовах воєнного стану здійснювати безоплатну приватизацію земельних ділянок, на яких розташовані будівлі, споруди, що перебувають у приватній власності, а також земельних ділянок, які передані громадянам у користування до набрання чинності Земельним кодексом України;
- закріплюється право АТ «Укрзалізниця» здійснювати будівництво на земельних ділянках, які перебувають у неї у постійному користуванні, не лише за власні, а й за залучені кошти;
- внесяться зміни до законів України «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність», «Про регулювання містобудівної діяльності» щодо створення та функціонування картографо-геодезичного фонду України.
19 жовтня 2022 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» щодо створення фонду ліквідації наслідків збройної агресії (реєстр. № законопроекту 8027).
Законом унормовується утворення у 2022 році фонду ліквідації наслідків збройної агресії у складі спеціального фонду державного бюджету з метою ліквідації наслідків (у т.ч. гуманітарних, соціальних, економічних), спричинених збройною агресією РФ проти України.
Отже, цим законом:
- визначено джерелом формування такого Фонду кошти, отримані у зв’язку з виконанням закону «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів»;
- встановлено, що рішення про виділення коштів з Фонду приймаються Кабміном, за погодженням з Комітетом з питань бюджету ВРУ. Порядок використання коштів Фонду визначається урядом;
- передбачено спрямування коштів Фонду, зокрема, на: будівництво, капремонт громадських будівель і захисних споруд цивільного захисту; будівництво, реконструкцію, капремонт об’єктів критичної інфраструктури, пов’язаних з наданням послуг водо-, тепло-, електро- і газопостачання (які були зруйновані або пошкоджені внаслідок збройної агресії РФ); будівництво, реконструкцію, капремонт будівель для забезпечення житлом ВПО та осіб, які втратили житло внаслідок збройної агресії РФ; розроблення проектно-кошторисної документації для об’єктів, зруйнованих внаслідок агресії РФ; закупівлю шкільних автобусів, спецтранспорту для закладів охорони здоров’я та комунальних підприємств з благоустрою територій; придбання житлових приміщень для громадян України, об’єкти нерухомого майна яких знищено внаслідок збройної агресії РФ; закупівлю медичного обладнання та устаткування для закладів охорони здоров’я, які постраждали від воєнних дій та/або були на тимчасово окупованій території, за умови наявності придатного для використання приміщення, де можливо розмістити таке медичне обладнання та устаткування; закупівлю комп'ютерного та мультимедійного обладнання (яке було знищено, пошкоджено або викрадено) для закладів освіти, що знаходяться на територіях, які постраждали внаслідок збройної агресії РФ;
- запроваджується щомісячне звітування щодо надходження і використання коштів Фонду;
- надано можливість уряду, в умовах воєнного стану, визначити особливості передачі коштів на здійснення окремих видатків місцевих бюджетів від однієї до іншої місцевої ради; спрямувати передбачену на 2022 рік субвенцію місцевим бюджетам на компенсацію різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води додатково на компенсацію різниці в тарифах, на послуги з централізованого постачання холодної води і водовідведення.
18 жовтня 2022 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо виконання рішень Європейського суду з прав людини» (реєстр. № законопроекту 4049).
Цим законом вносяться зміни до вищеперерахованих законодавчих актів, якими:
- збільшуються граничні межі таких видів стягнень як штраф (від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян) та громадські роботи (від двадцяти до шістдесяти годин) за вчинення відповідних адміністративних правопорушень;
- здійснюється гуманізація окремих норм кримінального законодавства стосовно застосування покарання у виді довічного позбавлення волі, зокрема передбачається можливість заміни особі, яка відбуває покарання у виді довічного позбавлення волі, невідбутої частини покарання більш м’яким після фактичного відбування нею не менше п’ятнадцяти років покарання. У такому випадку покарання у виді довічного позбавлення волі може бути замінено на покарання у виді позбавлення волі строком від п’ятнадцяти до двадцяти років;
- удосконалюються деякі положення застосування запобіжних заходів, ознайомлення з матеріалами кримінального провадження після набрання рішенням суду законної сили.
- Нові положення Закону України врегульовують відносини, які раніше суперечили практиці Європейського суду з прав людини та тепер наближають законодавство України до права Європейського Союзу.
18 жовтня 2022 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо функціонування місцевої та добровільної пожежної охорони» (реєстрац. № законопроекту 7557).
На цей час питання функціонування пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення місцевої та добровільної пожежної охорони знайшло своє відображення лише у статтях 62, 63 Кодексу цивільного захисту України, які є декларативними і не визначають конкретні завдання, права та обов’язки таких підрозділів. Законом України внесені зміни до Кодексу цивільного захисту України, Кодексу законів про працю України, Закону України «Про відпустки», Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» у частині врегулювання питання функціонування пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення добровільної та місцевої пожежної охорони. Законом України визначено:
- вимоги до працівників місцевої пожежної охорони та критерії долучення до членства у добровільній пожежній охороні;
- статус (права та обов’язки) працівників пожежно-рятувальних підрозділів місцевої пожежної охорони та членів добровільної пожежної охорони;
- передбачено можливість утворення підрозділів добровільної пожежної охорони громадськими організаціями;
- надано додаткові соціальні гарантії та покращено мотиваційні умови до членства у добровільній пожежній охороні.
18 жовтня 2022 року Верховна Рада України прийняла Постанову «Про утворення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування можливих фактів неефективної діяльності Державного агентства лісових ресурсів України, Державного агентства водних ресурсів України та Державної екологічної інспекції України, їх територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери їх управління, які могли призвести до зменшення надходжень до державного та місцевих бюджетів» № 2686-ІХ.
Мета утворення Тимчасової слідчої комісії – здійснення парламентського контролю, забезпечення неупередженої і прозорої перевірки та оцінки фінансово-господарського стану підприємств, установ і організацій, що належать до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів України, Державного агентства водних ресурсів України, Державної екологічної інспекції України та перебувають у їх безпосередньому підпорядкуванні.
21 жовтня 2022 року Кабінетом Міністрів України затверджено «Порядок переведення на навчання за кошти державного бюджету окремих категорій здобувачів фахової передвищої, вищої освіти, які були зараховані на навчання до 2021 року включно на місця, що фінансуються за кошти фізичних або юридичних осіб».
До цієї категорії належать:
- діти загиблих захисників України: діти (особи з їх числа у віці до 23 років) загиблих (померлих) осіб, зазначених у статті 10-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їхнього соціального захисту» (категорія 1);
- учасники бойових дій та особи з інвалідністю внаслідок війни: особи, визнані учасниками бойових дій, особами з інвалідністю внаслідок війни відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їхнього соціального захисту» (категорія 2);
- діти учасників бойових дій: діти (особи з їх числа у віці до 23 років) учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їхнього соціального захисту» (категорія 3);
- жителі особливо небезпечних територій: особи, які проживають на (перемістилися з) тимчасово окупованій Російською Федерацією території України в умовах воєнного стану, на території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) на території територіальних громад, що станом на 15 жовтня та 15 лютого відповідного року включені до переліку, затвердженого Мінреінтеграції (категорія 4).
14 жовтня 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 1172 «Про затвердження Порядку припинення трудового договору у разі смерті роботодавця – фізичної особи або набрання законної сили рішенням суду про визнання такої фізичної особи безвісно відсутньою чи про оголошення її померлою».
Порядок визначає алгоритм дій працівника, який бажає припинити трудовий договір за таких обставин. Також встановлюються обов’язки та повноваження центрів зайнятості у разі подання працівником заяви про припинення трудового договору, а також регламентуються особливості взаємодії з центром зайнятості, Пенсійним фондом України та Державною податковою службою України.
Щоб розірвати трудовий договір, працівник має подати в найближчий центр зайнятості такі документи:
- заяву про припинення трудового договору з викладенням інформації про смерть роботодавця;
- копії документів, що підтверджують смерть роботодавця або відповідне рішення суду (за наявності);
- копії документа, що посвідчує особу, реєстраційного номера облікової карти платника податків або паспорта громадянина України;
- інформацію про роботодавця;
- копію примірника трудового договору або наказу (розпорядження) про прийняття на роботу;
- копію трудової книжки (за наявності).
Після цього центр зайнятості повідомляє про припинення дії трудового договору Пенсійному фонду України (далі – ПФУ) та Державній податковій службі України. Датою припинення трудового договору вважається день подання заяви. Протягом трьох робочих днів ПФУ має внести цю інформацію до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування. А центр зайнятості на прохання працівника може додати запис до трудової книжки про припинення трудового договору.
14 жовтня 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 1159 «Про затвердження Порядку розроблення, проведення громадського обговорення, погодження програм комплексного відновлення області, території територіальної громади (її частини) та внесення змін до них». Цим Порядком визначено вимоги до складу та змісту програм комплексного відновлення області, території територіальної громади (її частини), механізм їх розроблення, проведення громадського обговорення, погодження та внесення змін до них. Програма комплексного відновлення області, території територіальної громади (її частини) визначає основні просторові, містобудівні та соціально-економічні пріоритети політики відновлення і включає в себе комплекс заходів для забезпечення відновлення території відповідної області, території територіальної громади (її частини), що постраждали внаслідок збройної агресії проти України або які є місцями концентрації соціально-економічних, інфраструктурних, екологічних чи інших кризових явищ.
14 жовтня 2022 року Кабінет Міністрів України прийняв розпорядження № 902-р «Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету з метою покриття витрат за червень 2022 р. закладів, підприємств, установ та організацій державної і комунальної форми власності, закладів освіти приватної форми власності». Таким чином Уряд спрямував понад 43 млн грн із резервного фонду Держбюджету на компенсацію комунальних витрат за червень громадам, які безоплатно прихистили внутрішніх переселенців у комунальних та державних закладах, а також приватних закладах освіти.
12 жовтня 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».
Відтепер закупівлі можна буде проводити в системі Prozorro за новою процедурою. При цьому значно розширюються рамки використання каталогів Prozorro Market. Згідно з постановою, в системі Prozorro з’являється процедура відкритих торгів з особливостями. Процедура передбачає скорочення строків проведення повноцінних тендерів у Prozorro, що дозволить замовникам проходити закупівлі вдвічі швидше, ніж раніше.
Крім того, Уряд зняв низку обмежень, які впливали на успішність проведення торгів. Серед іншого, тендер в Prozorro може бути проведений з пропозицією лише від одного учасника (а не мінімум двох, як раніше), що має підвищити кількість успішних закупівель в електронній системі, залишаючи при цьому можливість для відкритої конкуренції на торгах.
Крім того, було знято обмеження щодо підняття ціни за одиницю закупівлі у 10% в разі коливання цін на ринку. Це дозволить не розривати договори в разі суттєвої зміни ціни на ринку та не проводити нові торги.
Постанова також дозволяє максимально використовувати переваги Prozorro Market. Так, знімаються обмеження щодо максимальної суми закупівлі в каталогах. Тож закупівельники зможуть майже в необмеженій кількості купувати типові товари (пальне, електроенергію, продукти харчування, ліки та медвироби тощо) за принципом електронного магазину або використовуючи запит цінових пропозицій. Такий крок значно зменшить адміністративне навантаження на закупівельників.
Крім того, нова постанова запроваджує нові пороги для обов’язкового здійснення закупівель у Prozorro. Для закупівель товарів і послуг відкриті торги з особливостями необхідно буде проводити, якщо вартість закупівель дорівнює або перевищує 100 тис. грн; для послуг з поточного ремонту – 200 тис. грн; робіт – 1,5 млн грн.
Водночас проведення відкритих торгів за новою процедурою передбачає можливість для постачальників оскарження умов та результату тендеру в Антимонопольному комітеті. Інструмент оскарження стимулюватиме чесну конкуренцію навіть в такий непростий час, адже постачальники зможуть захищати свої права.
При цьому постанова враховує особливості та обмеження проведення закупівель під час воєнного стану. Так, залишає великий перелік підстав для укладання прямих договорів для нагальних та оборонних потреб: в такому випадку достатньо буде прозвітувати про укладений договір (від 50 тис. грн) у системі Prozorro. При цьому чутливу інформацію про місце постачання чи місцезнаходження замовника та постачальника можна буде приховати. Також затверджується заборона на закупівлю товарів та послуг з постачальниками, пов’язаними з росією і білоруссю.
Нагадуємо, що 10 вересня набув чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та інших законодавчих актів України щодо здійснення оборонних та публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» №2526-IX, який надав Кабміну право встановлювати особливості проведення публічних закупівель на час воєнного стану та протягом 90 днів після його припинення.
8 жовтня 2022 року постановою Кабінету Міністрів України № 1139 «Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо підтримки територій, що зазнали негативного впливу внаслідок збройного конфлікту на сході України» здійснено перерозподіл у 2022 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам між обласними бюджетами Дніпропетровської, Донецької, Запорізької, Миколаївської, Сумської, Харківської, Херсонської та Чернігівської областей України в обсязі 562,5 млн грн.
8 жовтня 2022 року постановою Кабінету Міністрів України № 1124 «Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 3 травня 2022 р. № 528» викладено у новій редакції розподіл субвенції з державного бюджету всім обласним бюджетам загальним обсягом понад 7,444 млрд. грн. на забезпечення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану, у тому числі 5,849 млрд. грн. на продовольчу продукцію і пакувальні товари для їх фасування, послуги із зберігання та/або переробки зерна; 354 млн грн. на лікарські засоби, імунобіологічні препарати (вакцини), медичні вироби, допоміжні засоби до них та медичне обладнання; 1.239 млрд. грн. на будівельні матеріали для першочергових аварійно-ремонтних робіт на об’єктах, які пошкоджені внаслідок бойових дій.
18 жовтня 2022 року Державна регуляторна служба України оприлюднила своє роз’яснення щодо особливостей підготовки проектів регуляторних актів органами місцевого самоврядування, військово-цивільними адміністраціями та військовими адміністраціями, а також їх посадовими особами в умовах воєнного стану з урахуванням Закону України від 12.05.2022 № № 2259-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану». Державна регуляторна служба України наголошує, що органи місцевого самоврядування та військові адміністрації, а також їх посадові особи повинні здійснювати всі процедури, пов’язані з підготовкою проектів та прийняттям регуляторних актів, передбачені Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» від 11 вересня 2003 року № 1160-IV. Щоправда, 20 травня 2022 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану» від 12 травня 2022 року № 2259-IX, в якому з-поміж іншого, зазначено, що «у період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб не поширюються вимоги … Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
7 жовтня 2022 року Державна регуляторна служба України оприлюднила своє роз’яснення щодо внесення змін до планів діяльності з підготовки проектів регуляторних актів, у тому числі в частині виключення з них проектів регуляторних актів. Державна регуляторна служба України наголошує, зокрема, що підготовка та розгляд проєкту регуляторного акту, що не внесений до Плану діяльності відповідного регуляторного органу (далі – Плану), можливі лише після внесення змін до такого Плану. У разі внесення будь-яких змін до Плану, у тому числі щодо виключення з нього проєкту того чи іншого регуляторного акту, такі зміни підлягають обов’язковому оприлюдненню відповідно до вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» від 11 вересня 2003 року № 1160-IV.
6 жовтня 2022 року Антимонопольний комітет України (далі – АМКУ) поширив своє роз’яснення щодо застосування законодавства у сфері державної допомоги суб’єктам господарювання, які надають послуги у сфері теплопостачання. АМКУ наголошує, що фінансування суб’єкта господарювання, яке спрямоване на підтримку господарської діяльності, пов’язаної з наданням послуг із виробництва та постачання теплової енергії, вважається державною допомогою, за умови, що критеріїв, які передбачені в рішенні Європейського суду від 24.07.2003 № 280/00 Altmark Trans Gmbh, Regierungspräsidium Magdeburg v Nahverkehrsgesell – schaft Altmark Gmbh, що виключають отримання будь-якої переваги, не дотримано, та при цьому виконуються всі інші ознаки державної допомоги. Відповідальність за надання послуг із виробництва та постачання теплової енергії, що є послугами загальноекономічного інтересу, повинна покладатися на виконавців таких послуг відповідним актом, яким має бути передбачено, зокрема, таке:
-
- зміст і тривалість зобов’язань щодо надання послуг, які становлять загальний економічний інтерес;
- назву суб’єкта господарювання і, де це необхідно, територію, на яку поширюються його послуги;
- характер будь-яких ексклюзивних або спеціальних прав, які надано державним органом влади суб’єкту господарювання щодо надання послуг, які становлять загальний економічний інтерес;
- опис механізму виплати компенсації та параметрів розрахунку, контролю й перегляду компенсації (методики розрахунку компенсації, контролю та перегляду компенсації);
- механізм для уникнення й повернення надмірної компенсації;
- посилання на рішення Комісії 2012/21/ЄС від 20 грудня 2011 року щодо застосування статті 106 (2) Договору про функціонування Європейського Союзу до державної допомоги у формі компенсації витрат на надання послуг суб’єктами господарювання, яким доручено надання послуг загального економічного інтересу.
Фонд державного майна України поширив роз’яснення щодо особливостей оренди державного та комунального майна у період дії воєнного стану, зокрема:
- щодо документів, які підтверджують факт знищення або пошкодження орендованого майна внаслідок збройної агресії Російської Федерації (адже знищення майна є підставою для зменшення суми орендної плати чи призупинення її нарахування);
- щодо приведення строку дії договору оренди у відповідність із мінімальним строком у період воєнного стану (зважаючи на те, що якщо строк дії договорів оренди державного та комунального майна завершується у період воєнного стану, то вони вважаються продовженими на період дії воєнного стану та протягом чотирьох місяців з дати його припинення чи скасування).
12 жовтня 2022 року Міністерством освіти і науки України затверджено «Типову програму підвищення кваліфікації керівників закладів загальної середньої освіти, які впроваджують новий Державний стандарт базової середньої освіти» (наказ № 905) та «Типову програму підвищення кваліфікації вчителів закладів загальної середньої освіти, які впроваджують новий Державний стандарт базової середньої освіти» (наказ № 904).
4 жовтня 2022 року оприлюднено лист Міністерства освіти і науки України № 1/11679-22 «Щодо організації діяльності закладів дошкільної освіти та захисту законних прав працівників». У Листі наголошується на особливостях організації діяльності закладів дошкільної освіти, особливостях застосування норм трудового законодавства під час дії правового режиму воєнного стану, зокрема щодо оплати праці працівників закладів освіти під час призупинення навчання, в умовах дистанційного навчання, під час простою тощо.