Навчальна програма «Кроки для спеціалістів. Комунікація ОМС» стартувала у травні 2024 року. Партнером «U-LEAD з Європою» у реалізації цієї ініціативи була громадська організація «Інтерньюз-Україна», експерти якої разом з фахівцями U-LEAD проводили тренінги та семінари для попередньо відібраних на конкурсі учасників.
«Учасники та експерти цієї навчальної програми пройшли досить великий інтенсив, оскільки ми мали заходи кожного тижня. Вдалося охопити та розглянути багато інформації, яка стосується комунікації на рівні органів місцевого самоврядування. Заключний захід — про один з важливих комунікаційних інструментів, історії успіху. Завдяки ньому можна вдало комунікувати позитивні зміни в громаді у цікавому та зрозумілому форматі. Історії успіху дозволяють презентувати здобутки громади широкому загалу», — зазначила керівниця робочої групи U-LEAD із комунікації та керівниця Регіонального офісу у Львівській області Галина Хрущак.
З учасниками Кроків працювали експертки ГО «Інтерньюз-Україна»: Мілена Комар, Діана Іщенко, Діана Ігнатенко та Надія Ущапівська.
Протягом травня-червня учасники ознайомилися з специфікою роботи з онлайн-каналами, візуальною комунікацією, підходами до антикризової комунікації та цифрової безпеки, а також навчилися налагоджувати комунікаційні процеси як усередині ОМС, так і у громаді в цілому.
Під час фінального заходу експертки коротко розглянули теми, які були ключовими для усієї навчальної програми, зупинился на важливих складових ефективної комунікації в ОМС.
Експертка «Інтерньюз-Україна» Мілена Комар наголосила на необхідності розробки в громадах комунікаційної стратегії:
«Цей документ має стати своєрідним путівником для усіх тих, хто долучається до комунікаційних процесів у громаді. Стратегія має відображати реальні завдання та плани громади, лише тоді вона допоможе розв’язати певні проблеми. Не менш важливим є те, що цей документ має містити не тільки плани, але й конкретні індикатори для моніторингу та оцінки її ефективності».
Мілена Комар проаналізувала основні елементи комунікаційної стратегії. За її словами, розробникам цього документу слід дотримуватися SMART-підходу, завдяки якому цілі та завдання стратегії будуть конкретні, вимірюванні, досяжні та обмежені в часі.
Під час заходу обговорили й ключові повідомлення, які є невід’ємною частиною системи комунікаційної стратегії. За словами Мілени Комар, саме через такі повідомлення вдається доносити комунікаційний продукт в доступній для цільової аудиторії формі.
Комунікаційний план — ще один блок, який експертка проаналізувала під час заходу. Вона нагадала учасникам навчальної програми його ключове завдання — структурувати комунікаційну діяльність, враховуючи потребу в комунікації, цільову аудиторію, тип ключового повідомлення та канал для його поширення тощо.
«Співпраця зі ЗМІ — важлива для органів місцевого самоврядування, вона має бути частиною загальної комунікаційної стратегії. Найкраще, щоб була створена база видань, з якими планується співпраця, що дозволить структурувати контакти та налагодити з медіа партнерські відносини у довготривалій перспективі. Формат співпраці може бути різний: підготовка готових прес-релізів, запрошення журналістів на заходи, пропозиції для інтерв’ю чи інформація про цікаві події», — зауважила Мілена Комар.
Креативна директорка «Інтерньюз-Україна» Діана Іщенко обговорила з учасниками семінару специфіку комунікації історій успіху ОМС з жителями громади та стейкхолдерами:
«Історія успіху — це не просто опис проєкту, а реальний приклад його ефективності. Завдання такого комунікаційного продукту не просто перелічити зроблене в громаді, а показати його реальний позитивний вплив крізь призму людей, які відчули це на собі».
Вона наголосила, що структура тексту історії успіху складається з трьох елементів: виклику чи проблеми, яку вирішує проєкт, самого рішення для її вирішення та кінцевого результату. За її словами, в історіях успіху потрібно завжди використовувати вимірюваними величинами, причому як кількісними, так і якісними.
«Історії та коментарі реальних людей є чудовою ілюстрацією позитивних змін, яких вдалося досягти в громаді, реалізуючи певний проєкт чи ініціативу. Разом з фотографіями чи відео ці коментарі доповнюють текст та показують суть такої історії успіху, крізь призму людей», — додає фахівчиня.
Експертка навела приклади презентації історій успіху, зокрема у форматі відео, анімованих картинок на сайті, інфографік та інших візуальних матеріалів.
У кінці заходу експертка «Інтерньюз-Україна» Надія Ущапівська здійснила огляд успішних практик комунікації влади на місцевому рівні в інших країнах. Вона проаналізувала кейси муніципалітетів з Великої Британії та США, які стосувалися адвокаційних заходів з різної тематики.
Надія Канафоцька, представниця Городоцької громади Львівської області, так коментує свою участь у навчальній програмі:
«Навчання мене насправді зацікавило, я почула багато нового і корисного для організації роботи. Вразив і ретельний підхід тренерів до організації самого навчання, змісту матеріалів презентацій. З цього курсу можна робити цілу навчальну дисципліну для студентів вишів. Із найбільш корисного, що взяла для себе та вже почала або обов’язково почну застосовувати — використання платформ дизайну, зокрема Canva. Використовуватиму й рекомендації для створення візуалізацій контенту, інфографіки та рекомендації по кризових комунікаціях. Також важливою є інформація про особливості ведення саме Facebook-сторінки, використаю сторітелінг, але для сторінки ГО. Можливо, згодом складатиму хоча б кістяк комунікаційної стратегії та поточних планів. Щиро дякую усім, хто працював над створенням курсу!».
Модераторка заходу та керівниця Регіонального офісу U-LEAD на Херсонщині Оксана Сілюкова зазначила, що комунікація є важливою частиною в роботі ОМС, тому для них будуть проводити інформаційні сесії на цю тему і в подальшому.
«Я хочу подякувати учасникам навчальної програми, які приєдналися до нас та знаходили час для відвідування заходів. Особливо це стосується тренінгів, під час яких ми розглягули практичні моменти, завдяки чому учасники отримали нові знання та разом з експертами відточили комунікаційні навички. Велика подяка усій команді «Інтерньюз-Україна», яка працювала над цим курсом та впроваджували його разом з нами. Сподіваємося, що навчальна програма була для представників ОМС не тільки цікавою, але й легкою для сприйняття та застосування на практиці», — підсумувала Галина Хрущак.
Зазначимо, що всі учасники навчальної програми «Кроки для спеціалістів. Комунікація ОМС» отримають комунікаційну пам’ятку з усією важливою інформацією, яку вони розглягули в рамках курсу.