У вівторок, 2 квітня на платформі U-LEARN стартував перший з п’яти запланованих тренінгів для учасників програми підтримки щодо створення ліцею в громаді. До участі на конкурсній основі відібрали 40 учасників, які представляють 20 команд громад з 13 областей України.
За словами заступниці директора Програми «U-LEAD з Європою» Олени Томнюк, основна мета програми підтримки — це допомогти громадам зрозуміти алгоритм створення закладу профільної освіти та напрацювати базовий пакет документів для організації діяльності ліцею, у якому учні здобуватимуть не лише знання, а і впевнено обиратимуть майбутню професію:
«Для старшокласників та майбутніх студентів дуже важливо, вступаючи в своє майбутнє життя і обираючи свій фах, бути більш впевненими у своєму виборі. І реформа старшої школи — створення ліцею — це крок назустріч старшокласникам. Реформи — це завжди складно, але вони для того, щоб змінити сьогодення і зробити майбутнє кращим. Хотілося б, щоб школа допомагала учням зорієнтуватися з основним напрямком діяльності».
Впродовж двох місяців учасники дізнаються як організувати роботу ліцею та фінансувати його діяльність, як взаємодіяти громаді і органу управління освітою в сфері освітнього міжмуніципального співробітництва, як комунікувати із зацікавленими сторонами та пояснювати необхідність змін.
«З громадами працюватимуть експертки U-LEAD з питань освіти Оксана Гуцоляк та Тетяна Богатчук. Навчання складається з п’яти тренінгів та семінару, для кожної з команд заплановані індивідуальні консультації. В результаті кожна команда-учасниця отримає алгоритм дій з організації профільної освіти, враховуючи особливості та можливості своєї громади», — розповіла Тетяна Бордюг, керівниця робочої групи з питань освіти та керівниця Регіонального офісу U-LEAD на Запоріжжі.
Профільна освіта стає центральним питанням в роботі територіальних громад і до реалізації цього пріоритету залучено широке коло зацікавлених сторін, є свої вимоги і терміни. В ході першого тренінгу учасникам нагадали про законодавчі вимоги до профільної освіти, пояснили за якими критеріями обрати одну школу з-поміж діючих, розповіли про переваги та недоліки пансіонату при ліцеї та необхідність паспорту безпеки закладу освіти.
Говорячи про законодавчі зміни, Оксана Гуцоляк нагадала про важливі дедлайни для освітян:
«До 1 вересня 2024 року необхідно затвердити плани формування освітньої мережі з урахуванням вимог щодо ліцеїв. До 1 вересня 2027 року привести установчі документи закладів освіти у відповідність та забезпечити створені ліцеї належною матеріально-технічною базою, обладнанням, доступом до мережі Інтернет, відібрати на конкурсних засадах педагогічних працівників».
Експертка повідомила про зміни у законодавстві. Зокрема, виключена норма, що обмежувала можливості для створення ліцеїв радами в містах із населенням менше 50 тисяч осіб в громадах. Також опорні заклади освіти можуть забезпечувати здобуття не лише початкової та базової середньої освіти, а і профільної середньої. Ліцей є окремою юридичною особою, проте дозволено освіту й на початковому та базовому рівнях. На паралелях 10–12 класів має бути не менше двох класів із не менше трьома профілями навчання.
Готуючись до наступного тренінгу, учасники повинні створити робочу групу з питань трансформації освіти і затвердити її в установленому порядку, розробити паспорт безпеки закладу освіти.