Боротьба з корупцією поступово стає важливим пріоритетом для нашої держави. Крім внутрішньої мотивації для більшості громадян, антикорупційна діяльність постала перед нами як домашнє завдання від міжнародних донорів та країн-партнерів. Вона стала ще нагальнішою, коли Україна взяла остаточний курс на євроатлантичну та європейську інтеграцію, і це дало початок впровадженню багатьох суспільних процесів та реформ, таких як відкрите декларування доходів окремих категорій громадян, створення НАЗК, запуск PROZORRO, НАБУ, САП, ВАКС та інших.
Повномасштабне вторгненням російської федерації у лютому 2022 р. та потужна міжнародна фінансова підтримка нашій країні спричинили черговий поштовх розвитку системи прозорості. Іноземні донори вимагають подальшого прогресу на шляху до подолання корупції.
Господарська діяльність закладів охорони здоров’я (далі – ОЗ), зокрема після процесу автономізації, може містити багато корупційних ризиків. Мова йде про доволі широке коло працівників, які можуть використовувати службове становище для отримання особистої вигоди. Наприклад, вимагати кошти від пацієнтів за надання медичної допомоги або реалізовувати ліки, що були закуплені державою або лікарнею і мають надаватись безкоштовно, вимагати хабарі за працевлаштування, отримувати відсотки із закупівель, які здійснює заклад ОЗ та багато іншого. На превеликий жаль, ці явища були доволі розповсюдженими, корупція породжувала подальшу корупцію, а зв’язки з службами контролю розв’язували руки недоброчесним посадовцям.
З початком змін у фінансуванні системи ОЗ специфічна корпоративна культура, яка формувалася протягом десятків років, почала поступово змінюватися. З’явилося багато менеджерів, лікарів, працівників медичної сфери з вищими моральними цінностями. Нове покоління медпрацівників, драйв боротьби з корупцією та результати медреформи почали трансформувати своєрідний суспільний договір, що існував раніше. Відтак, дедалі частіше зустрічаються випадки прозорого функціонування закладів ОЗ.
Яким же чином можна забезпечити прозоре функціонування вашої лікарні?
По-перше, приділіть особливу увагу створенню функціональних систем. Важливо, щоби процеси були унормовані шляхом затвердження положень, наказів та інших нормативних документів. Необхідно продумати їх від початку і до кінця. Наприклад, безперебійне забезпечення ліками пацієнтів у стаціонарі потребує опису від формування потреб до закупівлі, постачання, отримання на склад, перерозподілу до відділень і забезпечення безпосередньо самого пацієнта. Варто пам’ятати, що системи, які працюють – це не про працівників, а про процеси і норми, які призводять до зміни підходів до роботи тих самих працівників.
По-друге, надавайте перевагу корпоративному управлінню замість автократичного. Формування управлінської команди та командне обговорення підвищують ефективність прийнятих рішень, їхню зваженість, хоч інколи це може і сповільнювати. Керівнику з автократичним стилем буде неприємно розуміти, що рішення може бути прийнято на основі альтернативної думки когось із колег, а його власна ідея буде відкинута. Але лише таким чином формується демократична корпоративна культура, яка дасть свої результати згодом, за певний час. Важливим елементом тут є створення різноманітних комісій з різними повноваженнями. Наприклад, комісія з формування потреб займається вирішенням потреб для закупівель, обговоренням вимог до предмету закупівлі, визначенням орієнтовної вартості та терміновості закупівлі. Комісія з прийнятті на роботу оцінює потенційних кандидатів і приймає рішення щодо працевлаштування шляхом голосування. Етична комісія оцінює роботу працівників при виявленні порушень в етичній чи медичній діяльності колег.
По-третє, обов’язково зверніть увагу на антикорупційну діяльність. Чинне законодавство містить норми, які прямо зобов’язують працювати над цим. Зокрема, відповідно до ч. 2 ст. 62 Закону України «Про запобігання корупції» керівники КНП зобов’язані затвердити антикорупційну програму в КНП, якщо середньооблікова чисельність працівників за звітний (фінансовий) рік перевищує п’ятдесят осіб, а обсяг валового доходу від реалізації продукції (послуг) за цей період перевищує сімдесят мільйонів гривень, а також у випадку, коли КНП є учасником процедури закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг), робіт дорівнює або перевищує 20 мільйонів гривень. Якщо Ваше КНП відповідає вищеназваним вимогам, то для реалізації антикорупційної програми призначається окрема посадова особа – уповноважений, правовий статус якого визначається ст. 64 Закону України «Про запобігання корупції». Також варто звернути увагу, що посадові особи КНП мають статус посадових осіб юридичних осіб публічного права, а тому вони зобов'язані щорічно подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Законом України "Про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану" від 20 вересня 2023 року № 3384-IX визначено, що до цих категорій осіб належать, зокрема, керівник, заступник керівника, головний бухгалтер КНП. Також Законом № 3384-IX до суб'єктів декларування віднесено голову та членів лікарсько-консультативних і медико-соціальних експертних комісій, а також голів, їхніх заступників, членів та секретарів позаштатних військово-лікарських і лікарсько-льотних комісій.
Не забудьте подбати про врегулювання конфлікту інтересів серед працівників. Часто у підпорядкуванні медичних керівників, як прямому, так і неопосередкованому, можуть працювати члени їхніх сімей та родичі. Це стосується широкого кола осіб, від директора до будь-якої посади, яка передбачає підпорядкування, наприклад старша медсестра чи завідувач. Все частіше правоохоронні органи притягують до відповідальності за роботу в умовах конфлікту інтересів. Для недопущення цього потрібно почати з письмового повідомлення про реальний чи потенційний конфлікт інтересів безпосереднього керівника (у випадку директора – керівника уповноваженого органу управління, який його призначив на посаду, відповідно до статуту КНП) та вжити заходів щодо його врегулювання (перевести з підпорядкування родичів, звільнити одного з них чи застосувати зовнішній контроль).
Законодавство із запобігання корупції доволі велике і містить багато норм, тому рекомендується прийняти на роботу уповноваженого з антикорупційної діяльності. Покладання цих обов’язків на начмеда або когось із медичного колективу не додасть належного рівня прозорості діяльності Вашого підприємства. Приклад антикорупційної діяльності в закладі ОЗ можна глянути за посиланням.
Окремої уваги заслуговує поведінка та підходи до роботи медичних працівників.
Пацієнтоорієнтованість, емпатія та відкритість мають бути наріжним каменем в обслуговуванні пацієнтів. Змінювати поведінку людини дуже складно, однак потрібно подавати власний приклад, шукати однодумців і розвивати в колективі нову культуру. Це найважчий і найдовший відрізок роботи, пройти його нелегко. Допоможе розробка і затвердження Етичного кодексу, яким медичні працівники повинні керуватися у своїй роботі (наприклад, такий). Для моніторингу роботи медпрацівників рекомендується запровадити систему збору зворотного зв’язку від пацієнтів. Цей зв'язок має бути легкодоступним та надійним. Тут не обійтись без чат-боту, анкет через QR-коди, месенджери, call-центр, проведення анкетування пацієнтів у стаціонарі окремими працівниками та багато іншого. Саме пацієнти можуть стати каталізатором тих змін корпоративної культури, які є бажаними для вашого підприємства.
Резюмуючи, маємо відзначити, що найшвидший шлях до змін – це унормування процесів і положень, які описують і формують відповідні системи. Далекосяжні результати залежать, в першу чергу, від зміни поведінки медичних працівників і формування нової корпоративної культури в закладах ОЗ.