Минулого тижня Регіональний офіс «U-LEAD з Європою» у Вінницькій області провів інформаційний захід на тему «Кращі практики організації фінансового обслуговування закладів освіти в громадах Вінниччини». З колегами поділилися досвідом начальниця фінансового управління Липовецької громади Галина Поєдинок, начальниця фінуправління Мурафської громади Майя Салямон та начальниця відділу освіти Немирівської міської ради Алла Мрищук.
«Кожна з трьох громад має свій унікальний досвід організації бухгалтерського обліку освітніх закладів», — розповіла Інна Святна, радниця з муніципальних фінансів та управління Регіонального офісу U-LEAD у Вінницькій області, модераторка заходу.
У Липовецькій громаді для оптимізації створили КУ «Центр фінансово-господарського обслуговування закладів та установ соціально-культурної сфери». Цій установі школи та дошкільні заклади передали повноваження щодо ведення бухгалтерського обліку та звітності для скорочення власних витрат.
«Такий підхід дозволяє оптимізувати процес обліку, якщо мережа закладів ще дуже розгалужена. Відділ освіти є розпорядником вищого рівня, водночас заклад освіти є розпорядником нижчого рівня, директор школи чи садочку має право першого підпису, освітній заклад має свій баланс і окремий рахунок. Така модель зручна на перехідному етапі», — прокоментувала Інна Святна.
За словами Майї Салямон, у Мурафській громаді наразі кожен заклад освіти має фінансову автономію. Але до такого рішення прийшли не одразу:
«У нас заклади раніше були у районі. Потім вони до нас перейшли і перейшли невірно. Працівники отримували заробітну плату не за тими юридичними особами, у яких вони працювали. Спочатку ми спробували створити централізовану бухгалтерію для всіх шкіл та садочків. Але така модель в нас не спрацювала».
За рекомендацією експертів U-LEAD у Мурафській громаді вирішили передати повну фінансову автономію закладам освіти шляхом введення ставок бухгалтерів.
«Це спрацювало. Кожен керівник закладу освіти розуміє свої можливості і може самостійно розпоряджатися фінансами. Вони набагато швидше вирішують проблеми, які виникають під час управління освітнім закладом, оперативно вносять зміни, правки в документи. Тобто така модель підвищила відповідальність директорів і їх зацікавленість у вдалому управлінні», — розповіла Майя Салямон.
І додала, що експерти Регіонального офісу супроводжували їх постійно:
«Ми з ним обговорювали, які нормативно-правові акти краще застосовувати, як краще запускати ці процеси, як ефективно включити розпорядників коштів нижнього рівня в мережу. Ми постійно були на зв’язку і завжди отримували допомогу».
Також учасникам презентували досвід Немирівської громади. За словами Алли Мрищук, фінансова автономія дає можливість для розвитку закладу.
«Інколи фінансову автономію сприймають як щось нове та необов'язкове. Проте забезпечення бухгалтерського обліку закладу освіти з моменту створення до моменту ліквідації є обов'язком керівника цього закладу та його засновника. Питання лише у формі: такий облік забезпечить окрема комунальна установа чи його штатний бухгалтер. Вінницька область дуже активно впроваджує обидві форми, а захід з обміну досвідом якраз покликаний допомогти тим, хто почав цей шлях, пройти його легко та без помилок», — наголосила Інна Святна.
Обговорюючи досвід колег, учасники прийшли до висновку, що фінансова автономія перетворює директора школи на топ-менеджера, який отримує можливість розвивати заклад, бути господарем та розуміти реальний стан речей. Однією з важливих умов є прозорість та відкритість діяльності.
Попри всі переваги учасники назвали і виклики: неготовність закладів освіти до самостійного управління, відсутність кваліфікованих кадрів, ймовірне послаблення фінансової дисципліни та ефективності використання коштів. А також проговорили шляхи їх подолання.
Нагадаємо, що заклади освіти мають право на фінансову, академічну, організаційну, кадрову автономію (стаття 23 розділу 3 Закону України “Про освіту”).