Днями понад 100 фахівців громад взяли участь у інформаційній сесії від U-LEAD «Заходи ОМС щодо забезпечення стійкості критичної інфраструктури».
«Захист критичної інфраструктури громад будують на основі багатьох даних. На минулих інфосесіях експерти ознайомили учасників з визначеннями «ризик» і «загроза», методами їх визначення, поговорили про джерела інформації для оцінки ризиків, ознайомилися з примірним переліком загроз. Наступний крок — опрацювання результатів оцінки ризиків. За підсумком аналітичної роботи мають бути розроблені певні заходи, які впливатимуть на визначені ризики», — зазначив модератор заходу Олег Ільницький, керівник Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Миколаївській області.
Говорячи про управління ризиками, експерт U-LEAD з нормативно-правових питань забезпечення стійкості територіальних громад та захисту критичної інфраструктури Василь Кундрик пояснив види ризиків та від яких параметрів залежить їх прийнятність або неприйнятність (недопустимість), а також навів приклади ризиків, що толеруються, які по суті є контрольованими:
«Неприйнятний ризик — це той, якого не можна допускати за жодних обставин. Наприклад, ракетний удар по будівлі міської ради, яка не має укриття. Цей ризик настільки значний, що складно уявити його правдоподібність у поточних реаліях, оскільки на державному рівні були впроваджені рішення для його попередження (вимога розосередження працівників, облаштування укриттям тощо). Ці рішення і спрямовані на те, аби зменшити цей ризик за потенційними наслідками»
За його словами, органи місцевого самоврядування самостійно визначають прийнятність та неприйнятність ризиків та моделюють заходи для їх контролю. Одним із критеріїв є економічний ефект, але при цьому не слід забувати про моральні, соціально-культурні питання, які не вписуються в економічну модель.
«Особливо це стосується питання цінності/вартості людського життя», — наголосив спікер.
Радник з питань муніципального управління та відновлення Регіонального офісу U-LEAD на Закарпатті Сергій Тереля нагадав учасникам, що управління ризиками складається з таких етапів:
- попередження,
- реагування,
- відновлення.
За його словами, важливо приділяти увагу превентивним заходам, зокрема: фізичному захисту об’єктів (охорона, пасивний або інженерний захист), формуванню внутрішніх політик (режим роботи, обмін інформацією, користування майном тощо), підготовці альтернативних джерел живлення або зв’язку, підвищенню компетенцій та рівня навичок персоналу об’єктів, формуванню резервів (матеріальних, фінансових, засобів індивідуального захисту).
Говорячи про реагування, спікер наголосив на доцільності використання графічного зображення процесів у вигляді мап або блок-схем. На його думку, такий підхід допомагає перетворити довгі описові документи у легкі та швидкі для сприйняття візуалізації.
На етапі відновлення можливі такі заходи: допомога постраждалим, ремонтні роботи, налагодження альтернативних джерел живлення, зв’язку та постачання, проведення пошукових робіт, припинення впливу відкладених у часі наслідків реалізації загрози, комунікація з населенням та іншими суб’єктами, оцінка ефективності попередніх етапів.
«При проектуванні заходів варто пам’ятати, що програми підвищення стійкості громад відповідно до статті 22 ЗУ «Про критичну інфраструктуру» мають включати заходи взаємодії суб’єктів національної системи захисту критичної інфраструктури, а також відновлення функціонування об’єктів критичної інфраструктури. Всі ці розроблені заходи складають основу Плану забезпечення безпеки та стійкості», — додав Сергій Тереля.
Ще одним важливим нюансом є те, що у пропонованій Методичними рекомендаціями структурі Плану заходів підвищення стійкості територіальних громад, усі заходи групують за життєво важливими послугами згідно із ЗУ «Про критичну інфраструктуру», а не за об’єктами критичної інфраструктури.
Підсумовуючи, експерти наголосили на тому, що ОМС можуть моделювати заходи, орієнтуючись на вимоги до захисту об’єктів критичної інфраструктури. При цьому вони можуть стосуватися і захисту об’єктів різних форм власності, а не лише тих, що перебувають у підпорядкуванні громади.