У Регіональному офісі «U-LEAD з Європою» у Донецькій області організували інформаційну сесію у партнерстві з Південно-Східним міжрегіональним центром з надання безоплатної правничої допомоги.
Під час заходу представникам громад Донеччини розповіли про діяльність Центру та роз’яснили можливості взаємодії з ОМС. Також розглянули порядок оприлюднення публічної інформації у період воєнного стану.
За словами радника з питань децентралізації та місцевого самоврядування U-LEAD Андрія Рябухи, все частіше у мешканців громад виникає потреба в отриманні якісної правничої допомоги:
«У таких Центрах мешканці можуть отримати юридичні консультації. Їхня діяльність особливо важлива зараз, коли люди втрачають майно чи документи та потребують супроводу для подання заяв до суду або ж інших відповідних установ. Громадам необхідно розуміти можливі шляхи співпраці з такими центрами та налагоджувати з ними партнерські відносини, щоб оперативно вирішувати подібні проблемні ситуації».
Начальниця Краматорського відділу цього Центру Вікторія Харенко розповіла учасникам інформаційної сесії про основні напрями їхньої роботи. Вона розповіла, що всього по Україні їх п’ять, і вони працюють в рамках однієї системи:
«Діяльність Південно-Східного міжрегіонального центру поширюється на територію Донецької, Запорізької, Дніпропетровської та Луганської областей. Він працює на підвищення рівня правової свідомості, культури та освіченості осіб, які перебувають під юрисдикцією України. Ще один напрям стосується надання безоплатної первинної та вторинної правничої допомоги».
Експертка проаналізувала послуги, які громадяни можуть отримати в Центрах, презентувала основні канали для комунікації з фахівцями. Зокрема, відвідати установу можна фізично або ж через електронну систему документообігу. Вся контактна інформація є на офіційних ресурсах організації.
Вікторія Харенко зазначила, що згідно ст. 9 Закону України Закону України «Про безоплатну правничу допомогу» серед суб'єктів надання безоплатної первинної правничої допомоги в Україні, крім інших, є й органи місцевого самоврядування.
«Якщо говорити про повноваження ОМС з надання безоплатної правничої допомоги, то їх спектр досить широкий. Зокрема це розгляд звернень від осіб, які потребують такої допомоги та власне саме її надання. Окремо варто розглядати створення спеціальних установ з надання первинної допомоги з урахуванням потреб громади. Ще до повноважень ОМС входить перенаправлення осіб до інших надавачів таких послуг», — пояснила експертка.
У ст. 12 Закону України «Про безоплатну правничу допомогу» зазначено, що ОМС можуть утворювати в порядку, встановленому законом, спеціалізовані установи з надання безоплатної первинної правничої допомоги, які фінансуються за рахунок коштів місцевих бюджетів, інших не заборонених законодавством джерел.
«Повноваження та порядок діяльності цих установ встановлюються Положенням про установу з надання безоплатної первинної правничої допомоги, яке затверджується на основі Типового положення про установу з надання безоплатної первинної правничої допомоги. Варто зазначити, що далеко не кожна громада може створити таку установу, оскільки на її діяльність потрібно виділяти кошти з місцевого бюджету», — додала Вікторія Харенко.
Експертка наголосила на важливості розвитку партнерства системи безоплатної правничої допомоги з органами місцевого самоврядування області. Вона переконана, що така співпраця посилить правову спроможність громад в умовах воєнного стану.
«Південно-Східний міжрегіональний центр в межах своїх повноважень взаємодіє з іншими суб’єктами надання безоплатної первинної правничої допомоги, надає ОМС консультаційно-методичну допомогу та готовий розширювати співпраці», — наголосила вона.
Така співпраця може включати низку напрямів, серед яких інформування населення про безоплатну правничу допомогу, розміщення інформаційних та правових матеріалів на офіційних сторінках та веб-сайтах ОМС, проведення правопросвітницьких заходів, залучення представників центру до роботи координаційних рад з питань ВПО, питань запобігання та протидії домашньому насильству тощо.
Під час заходу також обговорили доступ до публічної інформації, терміни розгляду звернень громадян, види таких звернень та основні обов’язки органів місцевого самоврядування в цій діяльності.