Серпень — це надважливий місяць для освітян, тому в рамках ініціативи «Середа з U-LEAD» робоча група з освіти провела щотижневі інформаційні сесії на тему «Організований початок 2024/25 навчального року». Керівниця робочої групи з освіти і керівниця Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» на Запоріжжі Тетяна Бордюг розповіла:
«Ми розпочали цикл наших інформаційних сесій з першого тижня серпня, коли накази МОН щодо порядку та умов здійснення навчального процесу ще перебували на затвердженні».
За її словами, перша сесія викликала жваве обговорення серед освітян, навіть певне несприйняття законодавчих ініціатив. Наступного разу було вже більше затверджених положень, зокрема щодо оплати праці педагогічних працівників, що перебувають за кордоном, за рахунок освітньої субвенції.
«На фінальному заході ми могли вже впевнено обговорювати умови очного та дистанційного навчання, встановлені правила індивідуальних та дистанційної форми навчання для учнів з тимчасово окупованих територій тощо. Вважаю, що завчасним інформуванням щодо освітніх новин ми допомагаємо спеціалістам ОМС бути налаштованими на новації та готовими до несподіванок, що є надважливим під час роботи в умовах невизначеності», — наголосила Тетяна Бордюг.
Спікер інформаційних сесій — експерт з освіти U-LEAD Сергій Дятленко нагадав учасникам, що навчальний рік 2024/25 триватиме з 2 вересня 2024 року до 30 червня 2025 року. При цьому тривалість навчального процесу визначає педагогічна рада, враховуючи безпекові особливості регіону, навчальні 35 тижнів та 30 днів канікул, особливості опалювального сезону та можливість і потребу в компенсації освітніх втрат.
Нововведення в організації освітнього процесу
Міністерство освіти і науки України розпочало впровадження комплексної політики «Школа офлайн», яка регулює, в тому числі, навчання учнів у очному форматі за наявності безпечних умов, або ж дистанційне навчання для тих, хто не зможе відвідувати школу. Учасники дізналися про ключові вимоги програми, особливості та обговорили ризики її впровадження для учнів, вчителів та освітніх мереж громад. Акцентовано увагу саме на комплексності політики «Школа офлайн»: і платформа, і нормативно-правові акти потребують вивчення та застосування разом, оскільки доповнюють одне одного.
Дистанційне та індивідуальне навчання
У 2024-2025 навчальному році передбачено значні зміни у сфері дистанційного навчання. Зокрема, планується запровадження поділу дистанційних класів на групи під час вивчення ключових предметів, таких як українська мова, іноземна мова та захист України.
Для дітей, які проживають на тимчасово окупованих територіях, буде впроваджено індивідуальні навчальні плани та педагогічний патронаж. Це дасть змогу забезпечити їм доступ до української освіти у безпечному форматі. З певними обмеженнями та за умов належного контролю буде збережено також дистанційну форму навчання.
Учнів на екстернатній або сімейній формі не враховують при підрахунку наповненості класів при формуванні класів, поділі класів на групи чи організації дистанційного навчання.
Укриття як ключова умова для офлайн-навчання
Важливим елементом підготовки до нового навчального року є забезпечення шкіл належними укриттями. Без їхньої наявності організувати безпечний освітній процес неможливо. У серпні 2024 КМУ прийняв постанову про затвердження Методики оцінки ризиків безпеки в системі освіти, пов’язаних із збройною агресією рф проти України, яку застосовують до всіх закладів освіти. Очікується, що цей документ допоможе у виборі громад для будівництва укриттів та повернення шкіл до очного/змішаного навчання.
«Організація навчального процесу цього року має враховувати всі можливі ризики. Головне завдання — забезпечити дітей безпечними умовами навчання, незалежно від формату, який обирає заклад», — наголосив Дятленко.
Технічне забезпечення та шкільні автобуси
Для забезпечення доступу до офлайн-навчання МОН також виділило кошти на придбання шкільних автобусів, які мають перевозити учнів до безпечних закладів. Цього року було виділено 1 мільярд гривень субвенції, що дало змогу забезпечити транспортом близько 25 тисяч учнів. Окрім того, для учнів, які навчаються дистанційно, заплановано забезпечення необхідною технікою для онлайн-занять. Розмір виділених коштів також може бути уточнено та/або збільшено.
«Навчальний рік 2024-2025 буде проводитися в умовах значної адаптації до нових викликів, пов'язаних із безпековою ситуацією в Україні. Впровадження комплексної політики «Школа офлайн», забезпечення шкіл укриттями, модернізація дистанційного навчання та підтримка педагогів — це кроки, які забезпечать безперервність та якість освіти», — підсумувала Тетяна Бордюг.