«Нормативне забезпечення та застосування стратегічної екологічної оцінки для програмних документів громадами (ОМС)» — такою була тема заходу, яку організувала Програма «U-LEAD з Європою».
Захід мав на меті ознайомити представників громад із положеннями українського законодавства, що регулюють проходження замовниками процедури стратегічної екологічної оцінки (СЕО) для документів державного планування (ДДП) та підготовки звіту СЕО, практикою їх застосування.
Що таке СЕО ДДП та навіщо вона їм потрібна — роз’яснював експерт із стратегічної екологічної оцінки U-LEAD Володимир Бойко.
Він зазначив, що для громад СЕО — це інструмент реалізації місцевої екологічної політики, який дає можливість громадам здійснити комплексний аналіз можливого впливу планованої діяльності на довкілля та запобігти його можливим негативним екологічним наслідкам, пом’якшити їх. Водночас це частина зобов`язань держави Україна як кандидата до ЄС, а раз так — необхідна складова для участі у значних проєктах, в тому числі у передвступних фондах ЄС.
«Відповідальний донор реагує на проходження чи не проходження процедури СЕО, адже вона описує та дає оцінку наслідкам виконання ДДП для довкілля, у тому числі здоров'я населення, виправданих альтернатив та розроблення заходів із запобігання, зменшення та відшкодування можливих негативних наслідків. Тобто постає питання: чи спільнота замислюється над цим та чи збирається працювати у зазначеному напрямі. При цьому ніхто не очікує чарівних перевтілень — на практиці необхідно засвідчити готовність до відповідної діяльності та позитивних змін».
Серед іншого експерт надав учасникам такі роз’яснення: кроки проходження СЕО, робота з Єдиним реєстром СЕО, джерела інформації для аналізу стану довкілля на території громади, а також типові зауваження до ДДП та звіту СЕО.
Також громади-учасники спільно з експертом розглянули та опрацювали типові зауваження та рекомендації, що надаються органами виконавчої влади під час проведення процедури СЕО, зокрема, до змісту звіту СЕО.
Володимир Бойко наголосив: здійснення СЕО для ДДП — обов’язок органів місцевого самоврядування. Це постійна системна робота, яку громади мають навчитися робити переважно власними силами. Підготовка звіту – складова процедури СЕО. Йдеться про доволі складний аналітичний документ, водночас на тепер специфічних вимог до його розробників не існує. Тож на практиці — це складова кадрової спроможності громади.
Експерт також зауважив, що громадам необхідно чітко дотримуватися послідовності та змісту кроків для здійснення СЕО, своєчасно вносити всі дані, що вимагаються законодавством, до Єдиного реєстру СЕО:
«Звіт СЕО готують за визначною законодавством структурою. Це свого роду розгорнута анкета, на яку необхідно дати відповіді. Найскладнішим є другий розділ, що містить аналіз екологічної ситуації на теренах громади. Головна причина складнощів що виникають — брак локалізації даних, однак використання відкритих джерел значною мірою компенсує їхню нестачу. Від підсумків проведеного аналізу значною мірою залежать наступні відповіді. Окрім змістовного наповнення, необхідно також коректно дотримуватися формальних вимог — вони доволі часто стають предметом зауважень Міндовкілля».
Ще з важливих порад експерта: для підготовки якісного звіту СЕО та мінімізації кількості зауважень, варто ОМС необхідно промоніторити останні за часом звіти в Реєстрі СЕО, рекомендації що надійшли. І таким чином випередити можливі зауваження.